کودکان چای بخورند یا نه؟

نوشیدن چای یا قهوه به دلیل وجود کافئین موجب افزایش میزان انرژی و هوشیاری در طول روز می‌شود و تمرکز انسان‌ها به‌ویژه کودکان را زیاد می‌کند.

به گزارش «بهداشت نیوز» نوشیدن چای یا قهوه به دلیل وجود کافئین موجب افزایش میزان انرژی و هوشیاری در طول روز می‌شود و تمرکز انسان‌ها به‌ویژه کودکان را زیاد می‌کند. گفتنی است، همین ماده اثرات مخربی بر روی رفتار و سلامت کودک دارد که از جمله این اثرات می‌توان ضعیف شدن عضله‌ها و کم شدن تمرکز و حواس را نام برد.

در واقع مصرف چای زیاد باعث کم شدن اشتهای کودک می‌شود و مصرف بیش از یک لیوان چای برای کودکان توصیه نمی‌شود چای زیاد از رشد کودکان جلوگیری می‌کند و آنها را لاغر می‌کند.چای، که معمولا سیاه آن رایج است، هر چند می‌تواند برای بدن مفید باشد، اما معمولا به دلیل وجود مقادیر زیادی کافئین توصیه می‌شود کودکان کمتر از آن استفاده کنند. کافئین ماهیتا ماده مضری نیست اما مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند برای بدن مشکل‌ساز باشد و آثار جانبی نامطلوبی داشته باشد.

مصرف بیش از اندازه کافئین

اضطراب، دل‌درد،‌ سردرد، اختلال در تمرکز، اختلال در خواب، افزایش ضربان قلب و افزایش فشارخون.هر چه سن کودک کمتر باشد، میزان کافئین لازم برای ایجاد چنین آثاری کمتر خواهد بود. در نتیجه ممکن است کودک با نوشیدن حتی یک فنجان چای که یکی از منابع کافئین است، دچار برخی از این علائم شود.

مبارزه با سرفه

چای مناسب برای سرفه بستگی به نوع سرفه دارد. اگر سرفه با گلودرد همراه است، چای گل ختمی می‌تواند بسیار مفید و آرامبخش باشد. برای سرفه‌ای که همراه با التهاب گلو است، چای شیرین‌بیان توصیه می‌شود. البته چای شیرین‌بیان را نباید بیش از سه روز متوالی مصرف کرد، خصوصا اگر کودک مبتلا به فشارخون بالاست. چای نعنا نیز در بهبود گلودردهای عادی و خفیف موثر است.

کاهش استرس

هر چند چای سیاه به دلیل اینکه دارای کافئین است می‌تواند موجب افزایش استرس در کودکان شود، اما برخی دیگر از انواع چای، از جمله چای بابونه، می‌تواند در آرامش کودکان تاثیر زیادی داشته باشد. در واقع یکی از بهترین چایی‌ها و نوشیدنی که برای کودکان مناسب است گل بابونه و برگ آن است که برای کودک بسیار مفید می‌باشد دمنوش این گیاه همراه با کمی افزودنی شیرین می‌تواند برای کودک بسیار مفید باشد. چای بابونه برای کودک به‌عنوان دارو عمل می‌کند و آرامش روح و روان کودک را بهبود می‌بخشد.

کاهش نفخ

چای بابونه، رازیانه و چای نعنا از جمله مشهورترین چای‌های ضد نفخ هستند. در مورد نوزادان بهتر است چای مستقیما به آنها داده نشود بلکه مادر از این چای‌ها استفاده کند و نهایتا آثار مفید این چای‌ها از طریق شیر به نوزاد منتقل خواهد شد.

کاهش تب

برای کاهش لرز و افزایش تعریق (که موجب کاهش مدت و شدت تب می‌شود)، می‌توانید چای بادرنجبویه، بابونه، نعنا و شیرین‌بیان را امتحان کنید.

مقابله با حالت تهوع

چای زنجفیل در مقابله با حالت تهوع بسیار موثر است. این چای می‌تواند به سیستم گوارش آرامش دهد و با دل‌درد نیز مبارزه کند. همچنین دادن چای زنجفیل به کودکی که حالت تهوع دارد و استفراغ می‌کند، می‌تواند از کاهش بیش از حد و ناگهانی آب در بدن او جلوگیری کند. این چای از حالت تهوع ناشی از حرکت، برای مثال در ماشین و هنگام مسافرت، نیز جلوگیری می‌کند.

اثرات مفید انواع چای

هر چند تاکنون در رابطه با مضرات چای، خصوصا چای سیاه، برای کودکان گفتیم، اما چای تنها محدود به چای سیاه نمی‌شود. چای‌ها انواع گوناگونی دارند که برخی از آنها می‌توانند برای کودکان مفید باشند.

چند نکته

بهتر است چایی که به کودک می‌دهید نسبت به چایی که خودتان می‌نوشید رقیق‌تر باشد. معمولا بسته به نوع چای، هر چای باید ۴ تا ۶ دقیقه دم بکشد. اما در مورد کودکان، این زمان به ۲ تا ۴ دقیقه کاهش می‌یابد. اگر چای خیلی غلیظ و قوی است، حتما با اضافه کردن آب به آن، از غلظتش بکاهید.

نکته دیگری که لازم است والدین به آن توجه کنند این است که دمای چای برای کودکان نسبت به بزرگسالان باید بسیار کمتر باشد. بهتر است چای را در دمای اتاق بگذارید تا دمای آن با محیط یکسان شود.

معمولا کودکان، و حتی بزرگسالان، میل به خوردن چای به همراه شکر یا قند دارند. کودکانی که در طول روز بیش از ۳۵۵ میلی‌لیتر چای شیرین مصرف می‌کنند، ۶۰ درصد بیش از سایرین احتمال دارد دچار افزایش وزن و چاقی شوند.

چای هیچ کالری ندارد و ارزش غذایی آن نیز از نظر میزان ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در آن زیاد نیست. کودکانی که معده خود را با چای پر می‌کنند، میل کمتری به خوردن مواد غذایی سالم و مغذی خواهند داشت. نتیجه این امر چیزی جز سوءتغذیه نیست.

همچنین مصرف چای مانع جذب آهن در خون می‌شود. در نتیجه کودکانی که چای زیادی مصرف می‌کنند ممکن است دچار کمبود آهن شوند.

کافئین نوعی ماده مدر است که باعث می‌شود آب بدن با سرعت بیشتری دفع شود. البته میزان این دفع مایعات بستگی به میزان کافئینی که مصرف شده است دارد. همین دفع مایعات می‌تواند بدن را در معرض کم‌آبی قرار دهد و در نتیجه برای سلامت اعضای گوناگون بدن خطرناک باشد. این مورد، در فصول گرم سال که نیاز بدن به مایعات افزایش پیدا می‌کند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

کافئین می‌تواند برای بدن وابستگی ایجاد کند. به همین دلیل هم اگر فرزندتان به نوشیدن چای عادت کند، وابستگی بدن او به این ماده موجب افزایش مصرف و در نتیجه افزایش آثار سوء این ماده بر بدن او خواهد شد.

مصرف چای ساعت خواب کودک را مختل می‌کند و ادرار کودکان را در شب و نیمه‌شب بسیار زیاد می‌کند.

مزایای سیر پخته برای بدن

این ماده غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است؛ بنابراین مصرف روزانه آن روشی طبیعی و خوب برای دورشدن از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی است.

به گزارش بهداشت نیوز، این ماده غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است؛ بنابراین مصرف روزانه آن روشی طبیعی و خوب برای دورشدن از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی است. اکثر خواص این ماده غذایی به‌سرعت تأثیر خود را برجای می‌گذارد؛ به‌خصوص زمانی‌که آن را به‌صورت طبیعی و بدون افزودنی مصرف کنید.

  با خواص روزانه 6عدد سیر پخته‌شده بیشتر آشنا شوید:
 
یک ساعت بعد از مصرف
 
یک ساعت بعد از مصرف 6حبه سیر پخته‌شده، بدن آن را هضم کرده و مواد مغذی مفید آن مانند آلیسین، ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی مانند منگنز را جذب می‌کند. علاوه بر این به کمک فیبرهای آن عملکرد روده‌ها نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.
 
دو تا 4 ساعت بعد از مصرف
 
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیر شروع به حرکت به‌سمت خون کرده و به سلول‌های بدن می‌رسند. به‌این‌ترتیب از سلول‌ها در برابر اثرات آسیب‌رسان و مضر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. همچنین ترکیب فعال آن یعنی آلیسین به کاهش وجود سلول‌های بیمار و بدخیم کمک می‌کند.
 
4 تا 6ساعت
 
آلیسین سیر شروع به فعال‌کردن سوخت‌وساز بدن و فرایندهای دفع مازاد مایعات و چربی‌ها می‌کند. قدرت ضدالتهابی بالای این ترکیب باعث کاهش ورم بافت‌ها شده و عملکرد کلیه‌ها را بهبود می‌دهد.
 
6 تا 7ساعت
 
خواص ضدباکتریایی سیر قدرت کافی را در اختیار دستگاه ایمنی بدن قرار می‌دهد تا با باکتری‌ها مقابله کرده و بدن را ایمن‌سازی کند.
 
بین 6 تا 10ساعت بعد
 
ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گوگردی موجود در سیر مانع از اکسایش سلول‌ها شده و اکسیژن‌رسانی را تحریک می‌کند. این کار باعث ممانعت از روند زودهنگام پیری و بروز علائم آن می‌شود.
 
  خواص شگفت‌انگیز!
 
ترکیبات فعال سیر در بدن رخنه کرده و عملکردهای حفاظتی از دستگاه‌های حیاتی بدن شروع می‌شود و میزان کلسترول و تری‌گلیسیرید خون کاهش پیدا می‌کند. رگ‌ها تمیز و پاکسازی شده، نرمی و خاصیت ارتجاعی آن‌ها بیشتر، فشارخون تنظیم و کنترل می‌شود. 
 
واکنش‌های ایمنی بدن افزایش پیدا می‌کند. روند دفع فلزات سنگین از بدن با سرعت بیشتری انجام می‌شود. سلامت استخوان‌ها افزایش می‌یابد و احساس خستگی کمتر می‌شود. راندمان جسمی و روحی افزایش می‌یابد. طول عمر سلول‌ها بیشتر و از تشکیل رگ‌های واریسی پیشگیری می‌شود. سلامت مفاصل بهبود می‌یابد. ریه‌ها پاکسازی و تمیز می‌شوند. همچنین موجب دفع انگل‌های روده می‌شود. میزان قند خون کنترل شده و از بروز یبوست پیشگیری و با آن مقابله می‌شود. خطر بروز عفونت در دستگاه ایمنی کاهش می‌یابد.
 
  مزیت سیر پخته و روش تهیه
 
باوجود اینکه برخی متخصصان تأکید زیادی در مصرف سیر خام برای دریافت 100درصدی خواص آن دارند، برخی دیگر نیز مصرف سیر پخته‌شده در فر را برای دریافت خواص آن توصیه می‌کنند. مزیت این شیوه این است که مصرف سیر راحت‌تر شده و سم‌زدایی از بدن با سهولت بیشتری انجام می‌گیرد. برای این کار به 6حبه سیر نیاز دارید. کافی است که سیرها را تمیز کرده و پس از گذشت 20دقیقه، آن‌ها را در فر قرار دهید تا نرم شوند. درنهایت آن‌ها را از فر درآورده و اجازه دهید تا خنک شوند و میل کنید. زمانی‌که این 6حبه سیر را میل می‌کنید، لازم است که در 24ساعت آینده به میزان حداقل دو لیتر آب بنوشید و از مواد غذایی زودهضم مانند سبزیجات بیشتر استفاده کنید.

30 کاری که بعد از 30 سالگی باید متوقف کنید!

بزرگ می‌شویم. این پروسه طبیعی زندگی است. نمی‌توانیم این مسیر را متوقف کنیم. وقتی 20 ساله بودیم، 30 سالگی برایمان سن زیاد و عجیب و غریبی به نظر می‌رسید. اینقدر عجیب که شاید کمتر به این موضوع فکر می‌کردیم بالاخره با عبور زمان عدد 30 خودش را به ما تحمیل می‌کند. حالا دوران بیست سالگی تمام شده و سی سالگی خودش را نشان می‌دهد. 

به گزارش انتخاب، طبیعی‌است که امروز یعنی در عصر 30 سالگی طرز فکری قطعا متفاوت از روزهای نوجوانی داریم. باید قدم‌های محکم‌تری در زندگی‌مان برداریم. 
 
باید در این دهه از زندگی عادت‌های اشتباه را دور بیاندازیم و برای نشان دادن واکنش‌های مناسب به انواع کنش‌های زندگی آمادگی بیشتری داشته باشیم. زندگی همیشه گوشه انبارش چیزی برای غافلگیر کردن ما دارد. بنابراین باید با بلوغ فکری اتفاقات غیر قابل پیش بینی را از هر نوعی که هستند مدیریت کنیم. 
 
وقتی به 30 سالگی می‌رسید باید آگاهی بیشتری در این مورد داشته باشید که شما دقیقا چه کسی هستید و چه جایگاهی در زندگی‌تان دارید.در لیست پیش رویتان 30 نکته وجود دارد که با عبور از 30 سالگی بهتر است روند آنها را در زندگی‌تان متوقف کنید حتی اگر برخی از آنها در ظاهر زیادی ساده و پیش پا افتاده باشند؛ 
 
1- وقتی دچار بحران‌ مالی می‌شدید با خانواده‌تان تماس می‌گرفتید تا نوعی ضمانت اقتصادی داشته باشید. در حالیکه شما باید خودتان مراقب شرایط مالی و اقتصادی‌تان باشید. 
 
2- تا امروز با حسرت زندگی می‌کردید. مرتب به پشت سرتان نگاه می‌کردید و اتفاقات گذشته را از نظر می‌گذراندید. اتفاقاتی مانند اینکه چرا این شغل را انتخاب کردم یا چرا با این آدم ازدواج کردم! این رویه را متوقف کنید. 
 
3- بابت اینکه چرا زندگی‌تان اینطور یا آنطور شده دیگران را مقصر می‌دانستید.انگشت اتهام را به سمت پدر و مادرتان ، دوستان و به طور کلی شرایط اطرافتان نشانه می‌گرفتید و فکر می‌کردید اگر زندگی‌تان آنطور که می‌خواهید نیست تقصیر دیگران است. 
 
4- همیشه بر این باور بوده‌اید که زندگی‌تان باید خیلی سریع و چه بسا همین حالا در کاملترین حالت ممکن شکل بگیرد. غافل از اینکه موفقیت از لابه‌لای خرابی‌های ناشی از شکست بیرون می‌آید. 
 
5- تمام انرژی خود را روی این موضوع می‌گذاشتید که دیگران درباره شما چطور فکر می‌کنند. 
 
6- تا پیش از این بیشتر پول و درآمدتان را بیهوده خرج می‌کردید. مرتب غذای بیرون می‌خوردید، بیش از حد لباس می‌خریدید، زیادی مهمان‌داری می‌کردید و مسائل مشابه. 
 
7- صبر می‌کردید تا دیگران مشکلات شما را حل کنند در حالی‌که خودتان از عهده اینکار برمی‌آمدید. 
 
8- مرتب در شبکه‌های اجتماعی تصویری از آنچه که واقعا نبودید از خودتان ارائه می‌کردید! 
 
9- همیشه به دنبال تائید دیگران بوده‌اید. 
 
10- اصرار داشتید دوستانی را که تاثیر بدی بر شما داشته‌اند در زندگی‌تان حفظ کنید چون از قطع رابطه با آنها هراس داشتید. 
 
11- از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کردید چون ناگهان به نظرتان تقبل کردن این مسئولیت سخت به نظر می‌رسید. 
 
12- از یک دوست کینه به دل گرفته‌اید و سالهاست با این خشم زندگی کرده‌اید و بیش از همه خودتان را آزار داده‌اید. 
 
13- به روابط خانوادگی و دوستانتان بی‌توجهی می‌کردید. کسانیکه همیشه در کنار شما بوده‌اند. 
 
14- بیشتر از آن پولی که درمی‌آوردید خرج می‌کردید و همه روزهایتان را با بدهی گذرانده‌اید. 
 
15- اگر تا این سن در ازدواج یا نامزدی‌تان شکست خورده‌اید، به جای اینکه رو به جلو حرکت کنید و گذشته را نادیده بگیرید،‌ مرتب در شبکه‌های اجتماعی دنبال این بوده‌اید که ببینید فرد گذشته زندگی شما در چه حال است! 
 
16- ساعت گرانقیمتی را که اخیرا خریده بودید یا سایر وسایل لوکسی که دارید در شبکه‌های اجتماعی به معرض نمایش می‌گذاشتید صرفا به این دلیل که جلب توجه بیشتری کنید. 
 
17- برای فاصله گرفتن از سبک زندگی سالم توضیحات غیر منطقی ارائه می‌کردید. 
 
18- صبر می‌کردید تا همه چیز خودش اتفاق بیفتد به جای اینکه حرکت کنید و خودتان سبب بروز تغییرات در زندگی‌تان شوید. 
 
19- تمام مدت تلاش می‌کردید به شدت کامل باشید و این موضوع را زیادی جدی گرفته بودید. 
 
20- فکر می‌کردید شما می‌توانید آنطور که دیگران از شما توقع دارند زندگی کنید. 
 
21- به آنچه که از سبک زندگی دیگران در شبکه‌های اجتماعی می‌دیدید حسادت می‌کردید. 
 
22- اجناس نامرغوب و ارزان قیمت می‌خریدید چون فکر می‌کردید باید به این طریق صرفه‌جویی کنید. 
 
23- تعصبات بیش از حد و رفتار اغراق آمیزی درباره افکار و باورهایی داشتید که حتی از آنها و جزئیاتشان به طور کامل مطلع نبودید. 
 
24- به جای اینکه منطبق بر شخصیت خود و آنچه که واقعا هستید لباس بپوشید بر اساس مدهای زودگذر سبک ظاهر خود را انتخاب می‌کردید. 
 
25- همیشه می‌خواستید در دهه بیست سالگی باقی بمانید برای همین رسیدن به 30 سالگی را انکار می‌کردید! اتفاقی که حالا افتاده.. 
 
26- همه کاغذها و رسیدهای داخل کیف و کمدتان را بدون اینکه نگاه دقیقی بیاندازید دور می‌انداختید. شاید در این بین یک مدرک مهم هم داخل سطل زباله می‌رفت! 
 
27- با فیگورهای عجیب و غریب عکس می‌گرفتید! و عکس‌هایتان را منتشر می‌کردید.مثل نشان دادن علامت پیروزی یا اشاره با انگشت به دوست کناری‌تان! 
 
28- با پوسترهای فیلم ترمیناتور یا امثال آن در و دیوار اتاقتان را تزئین می‌کردید! 
 
29- در همه بحث‌های آنلاین شرکت می‌کردید و اگر کسی نظر مخالفی نسبت به نظر شما داشت با شدیدترین حمله پاسخش را می‌دادید! 
 
30- همه قسمت‌های خوشایند زندگی‌تان را که باید بابت آنها خدا را شکر کنید نادیده می‌گرفتید. 

نشانه های سکته قلبی و مغزی

با این ‌که شاید به ندرت اتفاق بیفتد، ولی در لحظاتی از زندگی ‌تان مجبور به تجربه‌ رویدادی می‌شوید که می‌تواند زندگی ‌تان را با خطر رو به‌ رو کند. هر چه در مورد اتفاقات مربوط به بدن‌ تان بیشتر بدانید، میزان آگاهی از زمان مناسب و به موقع برای سپردن خودتان به دست پزشکان، و احتمال نجات جان ‌تان بیشتر می‌شود. این مقاله به تعریف سه رویداد خطرناک می‌ پردازد که زندگی ‌تان را تهدید می‌کنند. در این مقاله به علائم هر یک از این رویدادها و توصیه ‌های لازم هنگام بروز هر یک از آن‌ها اشاره خواهد شد.

به گزارش «بهداشت نیوز»

طبق پژوهش‌ها، ‌بیماری قلبی و عروقی مهم ‌ترین عامل مرگ و میر در جهان است. سالانه حدود ۳/۱۷ میلیون نفر از این بیماری جان ‌شان را از دست می‌دهند و تخمین زده می‌شود این آمار تا ۲۰۳۰ به بیش از ۶/۲۳ میلیون نفر برسد.‌‌ سکته‌ مغزی نیز یکی دیگر از عوامل عمده‌ مرگ و میر در جهان است. با این حال، اگر اندکی آگاهی ‌تان را در این زمینه بیشتر کنید، می‌توانید احتمال زنده ماندن ‌تان را نیز تا حدودی زیاد افزایش دهید.

تعاریف

سکته‌ قلبی

سکته یا حمله‌ قلبی همان انسداد ناگهانی و گاهی اوقات مرگبار سرخرگ تاجی قلب و تشکیل لخته‌ خون داخل عروق قلبی است که گردش خون را در آن ناحیه محدود می‌کند، و معمولا  باعث از کار افتادن بخشی از ماهیچه‌ قلب می‌شود.

سکته‌ مغزی

سکته‌ مغزی هنگامی روی می‌دهد که تامین خون برای بخشی از مغز دچار اختلال یا کاهش شدید ‌شود، و در نتیجه باعث شود اکسیژن و مواد مغذی لازم به بافت مغزی نرسند. در این شرایط، در ظرف چند دقیقه سلول ‌های مغزی کم‌ کم از بین می‌روند.

ایست قلبی

ایست قلبی به توقف ناگهانی عملکرد قلب گفته می‌شود. بر خلاف سکته یا حمله‌ قلبی، ایست قلبی مربوط به توقف کل قلب می‌‌شود، نه بخشی از آن.

علائم و کمک ‌های اولیه

سکته‌ قلبی

بر اساس انتشارات سلامت هاروارد متعلق به دانشکده‌ پزشکی دانشگاه هاروارد، علائم سکته یا حمله‌ قلبی عبارت هستند از:

  • درد، احساس سوزش، سفتی و یا فشار در قفسه‌ سینه
  • گر گرفتگی یا عرق سرد
  • سرگیجه
  • ضعف یا درد ناگهانی در یکی از بازوها یا هر دوی آن ‌ها
  • تنگی نفس
  • تهوع یا استفراغ

انتشارات سلامت هاروارد در مورد کمک ‌های اولیه هنگام بروز سکته‌ قلبی توصیه می‌کند اگر یک یا چند مورد از علائم بالا را در خود مشاهده کردید، حتما با اورژانس تماس بگیرید. در این  صورت تکنیسین فوریت‌‌ های پزشکی باید شما را به سرعت در آمبولانسی به بیمارستان منتقل ‌کند که با استفاده از تمام تجهیزات لازمِ احیا، بتواند در صورت بروز مشکل قلبی در طول مسیر وضعیت ‌تان را پایدار نگه دارد.

سکته‌ مغز

علائم سکته‌ی مغزی عبارت هستند از:

  • دشواری در راه رفتن
  • دشواری در تکلم
  • بروز مشکلات ادراکی
  • اختلال بینایی
  • سردرد ناگهانی و شدید
  • فلج ‌شدگی یا احساس بی‌ حسی در پاها، بازوها یا صورت، به ویژه در یک طرف بدن
  • استفراغ

موسسه‌ مایو کلینیک اکیدا توصیه می‌کند اگر هر یک از این علائم را در خود مشاهده کردید فورا خودتان را به نزدیک‌ ترین مرکز مراقبت‌ های پزشکی برسانید. این موسسه‌ خاطرنشان می‌کند این چهار مورد مهم را حتما همیشه به یاد داشته باشید:

صورت: آیا وقتی لبخند می ‌زنید، یک طرف دهان ‌تان شل شده و بی‌ حس است؟

بازوها: هر دو بازوهایتان را بالا بیاورید، آیا به راحتی می‌توانید هر دو را بلند کنید یا با یکی از آن‌ ها دچار مشکل هستید؟

حرف زدن: آیا لکنت ‌دار و با مشکل حرف می ‌زنید؟

زمان: ‌اگر هر یک از این نشانه‌ ها را در خود مشاهده کردید، فورا با اورژانس تماس بگیرید.

ایست قلبی

معمولا هیچ نشانه ‌ای برای ایست قلبی وجود ندارد. با وجود این، به گفته‌ مایو کلینیک، پیش از وقوع ایست قلبی ممکن است با برخی از این علائم مواجه شوید:

  • از دست دادن هوشیاری
  • غش کردن
  • درد قفسه‌ سینه
  • تنگی نفس
  • ضعف
  • سرگیجه
  • تپش قلب
  • استفراغ

چنانچه به هر یک از این علائم برخوردید، فورا به اورژانس زنگ بزنید. در این شرایط، احیای قلبی ریوی (CPR) یا استفاده ازالکتروشوک تنها راهی است که می‌توان قلب را همچنان بهپمپاژ خون به اندام‌ ها حیاتی بدن واداشت.

سکته قلبی، سکته مغزی و ایست قلبی می‌توانند مرگ ‌آور باشند، ولی هر یک معمولا دارای پیش علائمی هستند که شما را از وقوع‌ شان باخبر می‌کنند، و با کمی آگاهی از این علائم  و افزایش اعتماد به نفس می‌توانید به جای تاسف برای خودتان امنیت به ارمغان بیاورید.

در پایان بار دیگر باید خاطرنشان کنیم، با این‌که سکته قلبی، سکته مغزی، و ایست قلبی از عوامل اصلی مرگ و میر به شمار می‌روند، ولی با پیشرفت فناوری‌های پزشکی و کمی اطلاعات و  آگاهی می‌توانید امکان تسلیم در برابر این تهدیدات را در خود کاهش دهید./سلامتکده

مجرد در خانه دارید؟ این7توصیه را قطعا لازم دارید!

پدرجان! مادر عزیز! ما شما را درک می کنیم. می‌دانیم آرزوی هر پدر و مادری است که خوشبختی فرزندش را ببیند؛ ولی نه خبری از خواستگار برای دخترخانم است و نه شرایط پسرتان طوری است که با خیال راحت ازدواج کند، با این همه فشار هم زیر بار نمی رود که زن بگیرد، می فهمیم که چقدر به شما سخت می گذرد؛ اما پیشنهاد می کنیم چند دقیقه ای همراه ما باشید تا سر این سال جدید، شاید کمی حال و احوال تان نسبت به این موضوع بهتر شود.

مجرد در خانه دارید؟ این7توصیه را قطعا لازم دارید!

عمری برایش زحمت کشیدید، بیدار خوابی ها را تحمل کردید، از همان نوزادی وقتی در گوشش لالایی می خواندید، خواب عقد و عروسی اش را هم می دیدید. فرستادید برود مدرسه و دانشگاه تا موفقیتش را جشن بگیرید و به قد و بالایش نگاه کنید و این شاخ شمشاد؛ آقا پسر نازنین یا دسته گل؛ دخترخانمتان برای خودش کسی بشود و برود خانه بخت و بشود مدال افتخار شما.... اما، کو بخت؟ راضی شده اید بخت، یارش شود حتی اگر در خانه ای استیجاری، حتی اگر در خانه خودتان، حتی اگر در زیرزمین خانه والدین همسرش زندگی کند ولی ... در تنهایی گریه می کنید و با خدا نجوایی دارید که: «تا چشم هایم باز است، ببینم بچه ام سرو سامان گرفته و رفته به خانه خودش» یا «خدایا! یعنی می شود تا زنده ام ببینم بچه ام دست نوه ام را گرفته و با همسرش می آید خانه ما؟»

پدرجان! مادر عزیز! ما شما را درک می کنیم. می‌دانیم آرزوی هر پدر و مادری است که خوشبختی فرزندش را ببیند؛ ولی نه خبری از خواستگار برای دخترخانم است و نه شرایط پسرتان طوری است که با خیال راحت ازدواج کند، با این همه فشار هم زیر بار نمی رود که زن بگیرد، می فهمیم که چقدر به شما سخت می گذرد؛ اما پیشنهاد می کنیم چند دقیقه ای همراه ما باشید تا سر این سال جدید، شاید کمی حال و احوال تان نسبت به این موضوع بهتر شود. چند توصیه دوستانه را از ما قبول کنید، بد نمی بینید:


شما، تنها نیستید
غم و غصه شما طبیعی است؛ ولی در این دوره و زمانه تنها شما نیستید که با این مسئله روبه رو هستید، پس دست از غصه و حسرت خوردن بردارید و امید و توکل تان به خدا باشد.
فرزند شما عیب و ایرادی ندارد، زمانه عوض شده و مشکلات اقتصادی زیاد شده و دخترها و پسرها دیر به فکر ازدواج می‌افتند و هزارتا فکر و خیال توی سرشان است که فقط و فقط خودشان از آن سر در می آورند. سن ازدواج بالا رفته، تقصیر بچه شما نیست!

شادابی و تندرستی تان را حفظ کنید
حالا که زمانه با شما نمی سازد، شما با زمانه بسازید. این را که ما جوان ترها از خود شما یاد گرفتیم. هر چقدر شما تندرستی و شادابی تان را حفظ کنید، کمتر برای آن دختر و پسر جوان تان که دارید برایش جوش می زنید، گرفتاری و کار درست می کنید. بگذارید با همین تنهایی که دارد، سر کند و از بابت شما خیالش راحت باشد!

گیر ندهید
باور بفرمایید جوان شما چه دختر و چه پسر حق دارد با همسن و سال های خودش به تفریح و مسافرت برود و با آن ها نشست و برخاست کند. هر چه بیشتر محدودش کنید، کلافه‌تر می شود، همسر هم که ندارد، بالاخره با شما هم سال ها اختلاف سن دارد و شما خودتان عقل عالمید و می دانید که شکاف نسبتا بزرگی بین نسل ها شکل گرفته که بودجه ای هم برای پر کردنش وجود ندارد، پس بی زحمت کمی اصل مهم گیر دادن را نادیده بگیرید، بد نمی بینید.

درکش کنید
گاهی جوانی که ازدواج نکرده و تنها با شما مانده است، رفتارهایی نشان می دهد که فکر می کنید، از چیزی ناراحت است یا مشکلی برایش به وجود آمده یا ... الزاما این رفتارها نشان دهنده وجود مشکل جدی نیست، پاره ای بی‌همسری‌ها، ایشان را عصبی کرده که شما باید درکش کنید و در بیشتر مواقع به حال خودش بگذاریدش! یعنی سوال پیچش نکنید، باور بفرمایید گاهی خودش هم نمی داند از چه چیزی این قدر به هم ریخته است، کمی تنهایی برایش خوب است.

با برنامه هایش همراهی کنید
شما یادتان نیست ما در همین صفحه به آن ها گفته ایم که وقتی دارند با والدین سالمندشان زندگی می کنند، شرایط آن ها را درنظر بگیرند و درک کنند ولی خب! خدمت شما هم عرض می کنیم که شور و حال و هیجان جوانی او را درک و تا می توانید با زنده دلی با او همراهی کنید، برای خودتان هم خوب است، کی گفته پیر شده اید و از شما گذشته، اگر به برنامه های او دل بدهید می بینید که خیلی بیشتر از او انرژی و حال و حوصله دارید. بلند شوید و نشان بدهید پرانرژی و زنده دل هستید، جلوی این همه ملت من را هم ضایع نکنید!

اولویت‌هایش با شما فرق دارد
شما می روید خانه حاج خانم فلانی خیلی حالتان خوب می شود؟! چه خوب! تشریف می برید خانه عمه خانوم که تنها بازمانده نسل و قبیله بزرگ فامیلی تان است و خاطراتش برایتان شیرین است، باز هم چه خوب! ولی باور بفرمایید جوان شما الزاما از آن چه شما لذت می برید و با آن حالتان خوب می شود، لذت نمی برد، با اجبار و اخم و کنایه وادارش نکنید جایی بیاید که دوست ندارد، از ما گفتن بود! این کارها فقط فاصله او را با شما زیادتر می کند، فرداروزی زنگ نزنید روزنامه، صفحه خانواده و مشاوره و بگویید که چرا دختر یا پسرم اصلا با ما حرف نمی زند؟!

به دل نگیرید
جوان است دیگر، گاهی خودش را با دیگران مقایسه می‌کند، داشته های دیگران و نداشته های خودش را می بیند، کمی به هم می ریزد، غر می زند، بدون این که بگوید کجا می‌خواهد برود، می زند از خانه بیرون، حرف درشتی می زند (کار بدی می کند ولی چیزی توی دلش نیست) شما به دل نگیرید. برایش دعا کنید. جوانی است و خامی و هیجان و سر پر باد. شما دعای عاقبت به خیری برایش بکنید.


منبع سلامت نیوز