اولین گام برای پاسخ به آمریکا از زبان ظریف


اولین گام برای پاسخ به آمریکا از زبان ظریف

به گزارش شریان نیوز،محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد که ایران بدعهدی و رفتار خصمانه آمریکا نسبت به برجام را با اقدامات حقوقی و عملی متناسب پاسخ می دهد.

به گزارش ایرنا، ظریف امروز سه شنبه که برای شرکت در نشست فوق العاده وزرای امور خارجه کشورهای همکاری اسلامی در خصوص فلسطین به استانبول سفر کرده است در مصاحبه با خبرنگاران افزود: سیاست های دولت آمریکا در کمیسیون نظارت بر برجام پپگیری و بررسی و مقرر شد که اقدامات حقوقی و عملی در برابر تصمیمات آمریکا بررسی و اجرا شود.

وی سیاست های خصمانه آمریکا علیه برجام را نشان دهنده تشدید بدعهدی و خصومت این کشور علیه ایران دانست و گفت: آنها نگرانی شدید دارند که برجام جمهوری اسلامی ایران را قدرتمندتر کرده و امکان مانور آنها را کم کرده است.  ادامه مطلب ...

حضور ۸ رئیس‌جمهور و ۱۹ رئیس مجلس در مراسم تحلیف روحانی + جزئیات

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور جزئیاتی از حضور میهمانان خارجی در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور را تشریح کرد.


به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور از حضور هشت رئیس‌جمهور و 19 رئیس مجلس در مراسم تحلیف حکم ریاست جمهوری خبر داد.


وی با بیان اینکه تاکنون حضور حداقل 92 هیئت بلندپایه خارجی و بین‌المللی در این مراسم مسجل شده و احتمال افزایش تعداد هیئت‌ها نیز وجود دارد، اظهار داشت: در این مراسم 25 هیئت از آسیا و اقیانوسیه، 26 هیئت از کشورهای عربی و آفریقایی و 30 هیئت از اروپا و قاره آمریکا شرکت می‌کنند.


معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور  از حضور 11 هیئت از دبیران کل و مسئولان ارشد سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در این مراسم خبر داد و افزود: در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری هشت رئیس‌جمهور و 19 رئیس مجلس حضور خواهند داشت.


به گفته وی، 9 معاون رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر، هفت معاون رئیس مجلس، 11 وزیر امور خارجه و 35 فرستاده ویژه کشورها نیز در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری حضور دارند.


معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور ، افزود: همچنین در این مراسم 12 معاون وزیر خارجه، شش رئیس گروه دوستی پارلمانی و دو رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان‌ها حضور خواهند داشت.

چرخش جدید روحانی جوان؛ آیا مقتدی صدر به ایران خیانت کرده است ؟

مقتدی صدر بازیگر مهم سیاسی این کشور این روزها عنوان دومین روحانی شیعه عراقی را به خود گرفته است که زمزمه های دوری از تهران درباره آنها شنیده می شود.

خدیجه غبیشاوی؛ نامه نیوز: مقتدی صدر روحانی شیعه متنفذ عراقی یکشنبه به دعوت رسمی ریاض در اقدامی غیرمعمول و کم سابقه به عربستان سفر کرد. سفری که در ابتدا با هدف شرکت در مراسم حج از آن یاد شد اما دیدار وی با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و سپس بیانیه ای که دفتر وی منتشر کرد نشان می دهد صدر جوان چرخشی آشکار داشته؛ از تهران تا ریاض.


مقتدی صدر 43 ساله شناخته شده ترین فرد بازمانده از خاندان صدر  است ؛روحانی سرشناس شیعه ، رهبر جریان صدر و از سیاستمداران در عراق به حساب می آید که به اتخاذ مواضع و سیاست های متناقض در عرصه سیاست در عراق و منطقه شاخته می شود. در مورد بخشی از مواضع متناقض وی می توان به این موضوع اشاره کرد که صدر  در ابتدای بحران در خاورمیانه ، تحولات سوریه را مساله ای جداگانه از دیگر کشورهای منطقه خوانده بود اما  اخیرا خواستار خروج بشار اسد از قدرت شد، از سوی دیگر در ماه های اخیر نیز صدر از حضور ایران در عراق و سوریه انتقاد و به نیروهای مورد حمایت ایران در منطقه تاخته بود ، همزمان اظهاراتی در حمایت از سیاست های عربستان بیان کرده بود؛ اظهاراتی که می تواند نشانه ای از چرخش دوباره صدر جوان در قبال ایران باشد.


ریشه اختلافات صدر با تهران اما در سال های آخر نخست وزیری نوری المالکی پررنگ تر شده بود. صدر که 4 سال برای تحصیلات حوزوی درقم و تهران به سر برده بود، شاهد حمایت تهران از مالکی بود که از مقبولیت بیشتری در عراق برخوردار بود و در راستای خواست مردم عراق حرکت می کرد. صدر بارها برای اعمال قدرت و نفوذ خود در اعتراض به تصمیمات نوری المالکی به پایتخت این کشور لشکر کشی کرد تا جایی که نیروهای وفادار به مقتدی صدر در سال ٢٠٠٨ مستقیما با ارتش عراق که تحت فرماندهی نوری مالکی بود، درگیر شدند و پس از بازداشت بسیاری از آنها، صدر گفت که ارتش مهدی را منحل خواهد کرد.


وی سیاست های متنافض خود را در دوران نخست وزیری العبادی نیز تکرار کرد و بارها فراخوان اعتصاب و اعتراض در منطقه سبز بغداد را داد.نیروهای هوادار مقتدی صدر  تابستان گذشته در اعتراض به دولت به پارلمان و ساختمان نخست وزیری حمله کردند که خسارات فراوانی برجا گذاشت.  ادامه مطلب ...

آمریکا با شلیک موشک بالستیک، سامانه «تاد» را آزمایش کرد

شناسه خبر: 1478796 سرویس: بین الملل

 ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۷

سامانه تاد آمریکا

سامانه تاد آمریکا

وزارت دفاع آمریکا در پی شدت گرفتن تهدیدهای کره شمالی اعلام کرد با شلیک یک موشک بالستیک سامانه ضد موشکی «تاد» در آلاسکا را آزمایش کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مقام‌های وزارت دفاع آمریکا می‌گویند این کشور با شلیک یک فروند موشک بالستیک بر فراز اقیانوس آرام، سامانه ضدموشکی «تاد» خود در ایالت «آلاسکا» را با موفقیت آزمایش کرده است. 

به گزارش شبکه خبری «ان‌بی‌سی»، آژانس اطلاعات موشکی آمریکا ادعا کرد این سامانه موفق شد موشک شلیک شده از یک هواپیمای نیروی هوایی را ره‌یابی و منهدم کند. 

رئیس آژانس اطلاعات موشکی آمریکا در بیانیه‌ای بدون اشاره به جزئیات بیشتر اعلام کرد این تمرین می‌تواند به واشنگتن برای «پیشگیری از تهدیدهای رو به افزایش» کمک کند.

مقام‌های آمریکایی چند هفته قبل‌تر به خبرگزاری رویترز گفته بودند ارتش آمریکا در میانه‌ تنش‌ها با کره شمالی در حال برنامه‌ریزنی برای آزمایش این سامانه ضد موشکی است.  

«کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی روز شنبه پس از آزمایش موشکی جدید این کشور گفته بود پیونگ‌یانگ توانایی هدف قرار دادن هر نقطه‌ای از خاک آمریکا را دارد.

کره شمالی روز جمعه اقدام به آزمایش یک موشک قاره‌پیمای جدید کرد. این موشک که از شهر  «موپیونگ» شلیک شده بود پس از طی کردن مسافت هزار کیلومتری در آسمان در آب‌های دریای ژاپن فرود آمد. 

در واکنش به این پرتاب موشکی، روز شنبه نیروهای نظامی آمریکا و کره جنوبی در جریان یک مانور نظامی مشترک اقدام به پرتاب موشکهای زمین به زمین کردند.

علت نامیدن حضرت احمد بن موسی (ع) به نام شاهچراغ چیست؟

حضرت احمد بن موسی (ع) را به دلیل تابش نور از مزار ایشان در بالای تلی از خاک، به نام شاهچراغ نامیده‌اند.
کد خبر: ۴۴۸۴۹
تاریخ انتشار:۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۴ - 30 July 2017
به گزارش روزپلاس، به دلیل نامشخص بودن روز ولادت حضرت احمد بن موسی(ع)، شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1388 روز ششم ذیقعده یعنی پنجمین روز از دهه کرامت را به نام روز بزرگداشت احمد بن موسی شاهچراغ جهت ثبت در تقویم مناسبت‌های ملی و اسلامی کشور تصویب کرد.

علت نامیدن حضرت احمد بن موسی (ع) به نام شاهچراغ چیست؟

حضرت سید امیر احمد (ع) ملقب به شاهچراغ، فرزند بزرگوار امام موسی کاظم(ع) است که در میان فرزندان امام موسی کاظم (ع) به کرم و جلالت و شجاعت و عبادت معروف بود.شیعیان و محبان اهل بیت رسالت پس از حضور با برکت امام هشتم علیه السلام در خراسان برای زیارت چهره تابناک امامت و ولایت از نقاط مختلف، به سوی ایران حرکت می کنند. حضرت احمد بن موسی (ع) نیز در همین سنوات (198-203 ه.ق) با جناب سید امیر محمد عابد و سید علاءالدین حسین(برادران ایشان) و جمع کثیری از برادرزادگان و محبان اهل بیت، به قصد زیارت حضرت رضا (ع) از مدینه حرکت می نمایند تا از طریق شیراز به طوس عزیمت کنند. در بین راه نیز عده کثیری از شیعیان به آنان ملحق می شوند. خبر حرکت چنین قافله بزرگی مأمون خلیفه عباسی را به وحشت انداخت. لذا امریه ای صادر نمود تا تمام حکام  بلاد مانع حرکت قافله بنی هاشم شوند.

چون کاروان اهل بــــیت عصمت و طـهــارت و شیعیانشان به سرزمین فــــــارس می رسنـــد، مــــأموران خبـــــر ورود آن حـــــــــــضرت را بــــه « قتلغ» حاکم فارس می رسانند.قتلغ که از دست نشاندگان مأمون عباسی بود لشکــری انبوه و کارآزموده را تجـهیز نمود و در هشت فرسنگی شـــیراز و در محــــلی به نام « خانه زنیان» راه را بر آن  کاروان بست. حضرت سید امیر احمد(ع) چون گروه کفار را که برای کار زار صف آرایی کرده مشاهده نمودند به همراهان خویش فرمودند:« این قوم ظالم به قصد ریختن خون فرزندان علی(ع) آمده اند، هرکس میل بازگشت به مدینه را داشته باشد و یا راه گریز از این مهلکه بداند، مختار است.» برادران، برادرزادگان و یاران که حضرت را در جهاد مصمم دیدند وفاداری خود را نسبت به ایشان ابراز داشتند.بر اساس آنچه مورخان نوشته اند جنگ در چند نوبت در گرفت که بر اثر رشادت و شجاعت بی مانند سید احمد بن موسی(ع) و تهور یارانشان هر بار لشکر اشرار شکست خورده و عقب نشینی می کردند و جمــــعی از امامزادگان و شیعـــیان آن حضرت مجروح یا شهید می گشتند.

 
 ســپاهیان قتلغ که یـــارای مقـــاومت در خود ندیـــدند به مکر و خدعه پنـــاه آورده و شایـــعه وفات حــــضرت علی بن موسی الرضا(ع) را در میان یاران حضرت پراکندند و عده کمی را به مقابله فرستاده و افراد بسیار و کارآزموده را در پناهگاه های شهر پنهان و آماده نبرد ساختند. شیعیان که از خبر شهادت امام رضا(ع) دلشکسته بودند بی مهابا بر مزدوران قتلغ حمله بردند و آنان را تار و مار ساختند و با تصور پیروزی وارد شهر شدند. اما ستمگران که از قبل آماده  و در کمین بودند بر آنان تاختند و هرکدام را به وضعی به شهادت رساندند.

حضرت احــــمد بن موسی(ع) با آن که ضربتـــی بر فرق مـــــبارکش خورده بود و زخم های کاری بر بدن داشتند همچنان با شــــجاعت مـــــی جنگیدند و از دشمن می کشتند تا به این مکان که اکنون تربت مقدس آن بزرگوار است رسیدند و از شدت جراحات به درجه رفیع شهادت نایل گردیدند.جسد مطهر حضرت بعد از شهادت برای حفظ از تطاول دشمن به مشیت الهی از نظرها غایب گردید و بر مدفن آن حضرت کسی واقف نبود تا زمان سلطنت عضدالدوله دیلمی، که اهل ایمان مکرراً از حوالی محل شهادت مشاهده نور می نمودند به اطلاع حاکم شهر رساندند که چراغی در نهایت روشنایی در بالای تلی از خاک می درخشد و تا طلوع صبح نورافشانی می کند. او پــــــس از مشورت با علما و مشایـــخ زمان دستور داد محـــــل مــــزبور را شکافتنـــد تا بر لوحی از سنگ یشــــم رسیدنــد که بر آن نوشته بود« السید امیر احمد بن موسی الکاظم».
علت نامیدن حضرت احمد بن موسی (ع) به نام شاهچراغ چیست؟
چون سنگ را برداشتند سردابی عمیق آشکار گشت، مشهور است که شیخ ابوعبدالله محمدبن خفیف معروف به شیخ کبیر که در تقوی و پرهیزگاری سرآمد عصر خود بود به سرداب مشرف شد. جسد مطهر آن حضرت صحیح و سالم و بدون تغییر و تبدیل در حالی که نوری بس شگفت از آن ساطع بود مشاهده نمودند و انگشتری در دست راست حضرتش یافتند که بر نگین آن منقوش بود« العزه لله احمد بن موسی». سپس عضدالدوله دستور داد تا بنایی شایسته بر مرقد مبارکش مرتب سازند. تابش نور در این محل باعث شد از آن پس این حضرت را به نام "شاهچراغ" بنامند