نقش اسرائیل در احیای ایدئولوژی داعش

ارتش اسرائیل و موساد در برنامه ریزی ایدئولوژیک گروههای افراط گرای دینی همچون داعش نقش اساسی ایفا کرده اند. برای روشن شدن این موضوع به طرح تحقیقاتی ابن قیم جوزیه نگاهی می افکنیم تا ابعاد پیچیده این طرح در احیای ایدئولوژیک داعش روشن تر گردد. متفکران ابن قیم جوزیه (1292-1350) را یکی از بنیانگذاران تفکرات افراطی دینی می دانند که نوع نگرش و جهانبینی وی به ابن تیمیه (1263-1328) بازمی گردد و فرایند تفکرات آن دو به پیدایش وهابیت در قرن هجدهم میلادی و داعش در عصر کنونی ختم می گردد.

تفکرات محمد بن عبدالوهاب مؤسس وهابیت در جهان کنونی مخالفتهای زیادی را در میان جهان اسلام برانگیخته و حتی طرفداران وهابیت از این نام اظهار بیزاری می جویند. تفکرات کلامی و فقهی محمد بن عبدالوهاب برگرفته از ابن تیمیه بوده و ابن تیمیه نقش بنیانگذاری تفکرات وهابیت را ایفا می کرده و چون حرکت سیاسی آل سعود با وهابیت پیوند خورده است، نام ابن تیمیه در اذهان عمومی مردم جهان نسبت به شهرت محمد بن عبدالوهاب در حاشیه قرار گرفته است. مطالعات و دیدگاههای ابن تیمیه از نظر سطح علمی با برداشتهای سطحی محمد بن عبدالوهاب قابل مقایسه نیست، بنابراین تفکرات داعش در عصر کنونی بیشتر بر ابن تیمیه و ابن قیم جوزیه متمرکز است تا محمد بن عبدالوهاب. به عنوان مثال داعش در حکم زنده سوزاندن خلبان اردنی معاذ کساسبه به حکم ابن تیمیه استناد کرد. تفکرات ابن قیم جوزیه نیز پیوندی ناگسستنی با تفکرات ابن تیمیه دارد، بنابراین شناخت ابعاد گوناگون ابن تیمیه بدون شناخت ابن قیم جوزیه و بالعکس امکان پذیر نیست.

دکتر لیوانت هولتزمان Livant Holtzman از بخش عربی دانشگاه بار ایلان در اورشلیم و همکارش پرفسور بیرگیت کراویتس از دانشگاه آزاد آلمان به صورت یک تیم پژوهشی کار بر روی افکار ابن قیم جوزیه را با حمایت بنیاد آلمان اسرائیل برای طرح سه ساله آغاز نمودند. هولتزمان در کلام اسلامی و کراویتس در فقه اسلامی با دو تخصص متفاوت دیدگاههای کلامی و فقهی یکی از مهمترین شخصیتهای اسلامی را که در زمان معاصر نیز تأثیرگذار می باشد مورد بررسی قرار دادند. دیدگاههای حنبلی مذهب ابن قیم جوزیه صرفا به طرفداران مذهب حنبلی منحصر نمی گردد و بسیاری از حرکتهای اسلامی دنیای معاصر به گونه ای تحت تأثیر افکار وی قرار گرفته اند. یکی از ناظران بنیاد آلمان اسرائیل که نخواسته است نامش فاش گردد درباره طرح مطالعاتی ابن قیم جوزیه چنین اظهار نظر می کند: "برای شناخت عمیق دیدگاههای ابن قیم جوزیه ما باید پژوهشگران جوان را به گونه ای تربیت کنیم که بتوانند فهم و آگاهی غربیان از اسلام در زمینه های مرتبط با زندگی معاصر و مدرن را ممکن سازند، علی رغم آنکه شخصیت مذکور به دوران قرون وسطی تعلق دارد."

چرا نباید جگر مرغ مصرف کرد؟

متخصص تغذیه با تأکید بر اینکه به هیچ وجه نباید جگر مرغ مصرف کرد، گفت: بیشتر مرغ‌های بازار با تغذیه سالم پرورش داده نشده‌اند.خبرگزاری فارس: چرا نباید جگر مرغ مصرف کرد؟

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، سید ضیاالدین مظهری با بیان اینکه اغلب مرغ‌های موجود در بازار با تغذیه سالم پرورش داده نشده‌اند، گفت: آلودگی محیطی، آلودگی آب‌ها و دریاها و فلزات سنگین مانند سرب و جیوه در منابع غذایی ما وجود دارد؛ مرغداری‌ها هم از این موضوع مستثنی نیستند زیرا سلامت مرغ رابطه مستقیمی با تغذیه آن دارد.

وی با بیان این‌که محصولی به نام سرب مرغ وجود ندارد، تاکید کرد: سرب فلزی سمی است که باعث بیش فعالی و اضطراب می‌شود و کشنده است؛ در آبی که می‌خوریم یا هوایی که استشمام می کنیم، بنزین غیراستاندارد در وسایل نقلیه سرب وجود دارد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: سرب به وسیله باران روی تمام منابع غذایی از جمله صیفی‌جات و محصولات گیاهی ته نشین شده و وارد بدن انسان می‌شود و تاثیرات ناخوشایندی را بر بدن می‌گذارد.

مظهری ادامه داد: بدن انسان تا حدودی فلزات سنگین را در جگر نگه‌داری یا انباشته می‌کند اما فلزات سنگین به آسانی از بدن انسان دفع نشده و انباشته می‌شوند، وقتی اندازه آن به میزان مسمومیت رسید آثار خود را در رفتار، مغز و عملکرد سیستم ایمنی ما خواهد گذاشت.

این متخصص تغذیه در ادامه افزود: به هیچ وجه نباید جگر مرغ مصرف کرد زیرا آلودگی آن نسبت به دیگر اعضای مرغ بیشتر است.

مظهری با اشاره به این‌که منابع سنگین مانند فلزات به هر میزانی در طول زمان برای بدن زیان بار است، افزود: در حال حاضر باید مشخص شود که از کدام قسمت بدن مرغ نمونه‌برداری آزمایشگاهی صورت می‌گیرد. 

ادامه مطلب ...

ارتباط مصرف ماست با سکته مغزی و حمله قلبی !

کاهش ۲۰ درصدی خطر ابتلا به فشار خون با مصرف ماستارتباط مصرف ماست با سکته مغزی و حمله قلبی !
مطالعات جدید نشان می دهد مصرف روزانه ماست برای سلامت قلب مفید است و خطر فشار خون بالا را ۲۰ درصد کاهش می دهد.
به گزارش ویرلن از هلث، این مطالعه که بیشتر به سلامت زنان پرداخته، نشان می دهد مصرف منظم ماست نقش مهمی در سلامت قلب دارد و خطر فشار خون بالا را ۲۰ درصد کاهش می دهد. فشار خون نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ ها وارد می شود تا خون در سراسر رگ ها و بدن جریان یابد. اگر این نیرو افزایش پیدا کند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مشکلات زیادی روبرو می شود.
بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، فشار خون بالا و به دنبال آن بیماری های قلبی، یکی از مهمترین علل مرگ و میر زنان است.
تحقیقات جدید ارایه شده در انجمن قلب آمریکا نشان می دهد زنانی که ماست را به طور منظم در برنامه غذایی خود می گنجانند، فشار خون پایین تری دارند. کاهش فشار خون موثرترین عامل در کاهش احتمال سکته مغزی و حمله قلبی است.
محققان در ادامه این مطالعه مجددا بر رژیم غذایی DASH برای درمان فشار خون بالا تاکید کرده اند. رژیم غذایی DASH یک رویکرد مادام العمر برای مصرف غذای سالم است که تمرکز عمده آن روی پیشگیری و درمان فشار خون بالا است. این برنامه غذایی افراد را به کاهش مصرف سدیم تشویق می کند و در آن مواد غذایی حاوی پتاسیم، کلسیم و منیزیم گنجانده شده است.
رژیم غذایی DASH، احتمال بروز انواع سرطان، سکته مغزی، بیماری های قلبی، نارسایی قلبی، سنگ کلیه و دیابت را کاهش می دهد و یک راه موثر برای کاهش وزن است. این رژیم غذایی از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون، عنوان برترین رژیم غذایی را به خود اختصاص داده است.
یکی از مهمترین مزیت های این روش، انعطاف پذیری آن است و از هیچ دستور پیچیده ای تبعیت نمی کند. توصیه محققان در رژیم غذایی DASH، مصرف مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار، محصولات لبنی کم چرب، روغن سبزیجات و حبوبات است و مصرف نوشیدنی های شیرین و چربی های اشباع شده را ممنوع می کند.

بهترین زمان برای خوردن موز

بهترین زمان برای خوردن موز


آیا می دانید که خواص تغذیه ای موز همراه با رسیدن آن تغییر می کند؟ آیا دقت کرده اید که مزه موز با رسیدن تغییر می کند و به تدریج شیرین تر می شود؟ علت این تغییر، عملکرد آنزیم ها و شکستن نشاسته موجود در موز و تبدیل آن به قندهای ساده, مونو ساکارید یا دی ساکاریدها است.

 
نشاسته شیرین نیست اما قند های ساده شیرین هستند وقتی موز رسیده شد به معنی آن است که نشاسته به قند تبدیل شده و هضم آن آسانتر است. البته به اعتقاد محققین میزان ویتامین ها و مواد معدنی موز در حین رسیدن کاهش می یابد. به همین دلیل باید موز رسیده را در یخجال نگهداری کرد.
 
به تازگی پژوهشگران ژاپنی نکته جدیدی را درباره موز کشف کرده اند. بر اساس یافته های این دانشمندان هر چه بیشتر می رسد ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی بیشتری تولید می کند. زمانی که موز به حدی رسید که دانه های قهوه ای روی پوست زرد رنگ آن به وجود آمد ماده ای در آن تولید می شود که TNF نامیده می شود.

این اصطلاح به مخفف TUMOR NECROSIS FACTOR . به معنی عامل از بین برنده تومور است ماده ای که می تواند سلول های غیرطبیعی را از بین ببرد. این تحقیقات می گویند هرچه لکه های سیاه پر رنگ تر باشند اثر ضد سرطانی بیشتری دارند. به عبارت دیگر موز رسیده با لکه های سیاه رنگ بر پوست آن نسبت به موزی با پوست سبز رنگ؛ تاثیر به مراتب بیشتری بر سلامت سیستم ایمنی بدن دارند.   
 
بنابر این بهترین زمان برای خوردن موز زمانی است که کاملا رسیده باشد. اما اگر مبتلا به دیابت نوع 2 هستید یا می خواهید قندخون شما به سرعت بالا نرود توصیه می شود موز را زمانی که هنوز سبز رنگ است بخورید یعنی در مرحله سوم یا چهارمی که در عکس می بینید.