یک تست مفید و جالب برای تشخیص زود هنگام آلزایمر(+عکس)

آلزایمر به طور ناگهانی پدید نمی‌آید و از سال‌ها قبل ممکن است علایم آن در افراد مشاهده شود. حال دانشمندان موفق به طراحی آزمون تصویری برای تعیین امکان ابتلا به این بیماری شده‌اند.

به گزارش شریان نیوز، کارشناسان دانشگاه لوئیزیانا در آمریکا به تازگی نوعی آزمایش تشخیصی برای بررسی امکان ابتلای افراد به بیماری آلزایمر طراحی کرده‌اند که در آن از نوعی تصویر برای سنجش توانایی تشخیص جزییات بصری استفاده می‌شود.
 
تصویری که در زیر مشاهده می‌کنید دارای چهار شیء به رنگ بنفش است که یکی از آن‌ها دارای تفاوت اندکی با سایرین است. آیا شما می‌توانید از میان چهار شیء موجود در تصویر، شیء متفاوت را تعیین کنید؟

یک تست مفید و جالب برای تشخیص زود هنگام آلزایمر(+عکس) 


جواب سوال بالا آدمک شماره چهار است که دارای دست‌های کشیده‌تری در مقایسه با سایر اشکال است.
 
محققان دانشگاه لوئیزیانا از این تصویر برای بررسی امکان ابتلا به آلزایمر در شماری از افراد مبتلا به این بیماری در فاصله سنی ۴۰ الی ۶۰ سال و نیز فرزندان آن‌ها استفاده کردند و دریافتند که تعداد زیادی از آن‌ها نمی‌توانند مهم‌ترین تفاوت اشیاء موجود در تصویر را تشخیص دهند.
 
افرادی که قادر به شناسایی تفاوت‌های تصویر نبوده‌اند، اسکن مغزی‌شان احتمال بالایی از ابتلا به آلزایمر را نشان می‌داد.
 
گفتنی است؛ با توجه به نبود روش‌های درمانی قطعی یا واکسن و داروهای پیشگیری و درمان‌کننده بیماری آلزایمر شناسایی بیماری در مراحل اولیه و حتی قبل از نمایان شدن علائم می‌تواند یک برگ برنده مفید در دست پزشکان برای کمک به بیمار و جلوگیری از شدت یافتن بیماری باشد.

چه عواملی بر افزایش قد موثر هستند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مهم‌ترین عامل محیطی تاثیرگذار روی قد، نوع و میزان تغذیه است. پیروی از یک رژیم متنوع و متعادل شرط لازم برای دستیابی به حداکثر استعداد ژنتیک برای افزایش طول استخوان‌هاست.

به گزارش انتخاب به نقل از جام جم، پروتئین بخصوص نوع حیوانی آن از اجزای اصلی مورد نیاز برای رشد است. گوشت و تخم‌مرغ منبع اصلی تامین پروتئین حیوانی هستند.

کلسیم نیز عنصر اصلی در ترکیب استخوان بوده و بدون رسیدن میزان کافی آن در رژیم غذایی، رسیدن به بالاترین ظرفیت وراثتی طول استخوانی میسر نیست. شیر و لبنیات همچنین کلم و مرکبات از منابع اصلی این عنصر هستند.

علاوه براین، ترشح هورمون‌های موثر در رشد و ساخت بستر استخوانی و عضلات، مستلزم تامین ویتامین‌ها و عناصر دیگری مانند روی، منیزیم، آهن و فلوئور است. انجام حرکات ورزشی و کششی مانند یوگا، بارفیکس و امثال آنها نیز می‌تواند تا حدودی به این امر کمک کند.

البته رعایت برنامه مناسب خواب نیز موجب ترشح منظم هورمون رشد می‌شود.

خواب نامنظم همچنین بیداری در شب‌ها و خوابیدن تا دیروقت با ایجاد اختلال در روند ترشح هورمون رشد می‌تواند نوجوانان را در دستیابی به قد واقعی ناکام بگذارد البته باید خاطرنشان کرد کماکان عامل وراثت، اصلی‌ترین عامل تعیین میزان قد افراد است.

چطور جلوی سفید شدن موها را بگیریم

چطور جلوی سفید شدن موها را بگیریم؟مِس یکی از ترکیباتی است که تولید ملانین (رنگدانه مو) را افزایش می‌دهد و از همین طریق اجازه نمی‌دهد که سفیدی موها زودتر از موعد مقرر اتفاق بیافتد.

به گزارش بهداشت نیوز، مکمل‌هایی که حاوی ویتامین‌های ضروری، مِس و امگا-۳ هستند، می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای مقابله با سفید زودرس موها باشند. استفاده از این مکمل‌ها مانع از خشکی و دل‌مردگی موها می‌شود، و اثر مرطوب‌کننده مطلوبی هم دارد. همه این ویژگی‌ها در کنار هم می‌توانند خارش و شکل‌گیری شوره سر را نیز کاهش بدهند. مکمل‌های کامل، مِس مورد نیاز بدن را هم فراهم می‌کنند که اهمیت زیادی برای موها دارد. درواقع، مِس یکی از ترکیباتی است که تولید ملانین (رنگدانه مو) را افزایش می‌دهد و از همین طریق اجازه نمی‌دهد که سفیدی موها زودتر از موعد مقرر اتفاق بیافتد.

از طرف دیگر، سر هر کدام از ما مانند بدن‌مان به ورزش منظم نیاز دارد. شامپو زدن روزانه به موها یعنی ماساژ دادن پوست سر که به نوبه خودش پوست سر را تمیز و سالم نگه می‌دارد. با این‌حال، ماساژ دادن پوست سر به‌طور جداگانه هم می‌تواند مفید باشد چون همه مواد مغذی حیاتی را از طریق تقویت جریان خون به پوست می‌رساند و همه فولیکول‌ها را نیز به‌خوبی تغذیه می‌کند. تغذیه مناسب فولیکول‌های مو هم به معنای ایجاد تاخیر در از دست دادن رنگ و سفید شدن زودرس آنها است.

5 گزینه خوشمزه برای کاهش کلسترول

از آنجا که داشتن کلسترول بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را دو برابر می‌کند، این مهم است که برای پیشگیری و درمان آن گام‌های مؤثر بردارید.

به گزارش بهداشت نیوز، نتایج مطالعات نشان داده که متوسط شدن به یک سری از مواد غذایی می‌تواند ضامن فشار خون پایین‌تر، قلب سالم‌تر و سطح کلسترول کمتر باشد.


بادام برشته شده با پوست: سعی کنید به جای خوردن تنقلات مصنوعی، مقداری بادام را میل کنید تا بتوانید روزانه 10 درصد از کلسترول بد خونتان بکاهید. همچنین ویتامین ای موجود در مغز بادام و فلاونویید موجود در پوست آن می‌تواند از پیشرفت بیماری‌ها عروقی جلوگیری کند.


آووکادو: مصرف آووکادو می‌تواند علاوه بر کاهش سطح ای دی آل و تری گلیسیرید، به افزایش سطح کلسترول خوب خون کمک کند. تمامی این فواید به خاطر وجود میزان زیاد چربی اشباع نشده در این میوه چرب است.


گوجه فرنگی تازه: طبق تحقیقات، خوردن 7 وعده غذایی حاوی گوجه فرنگی در هفته می‌تواند تا 30 درصد ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. این موضوع ممکن است به خاطر آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن موجود در گوجه و یا وجود منابع زیادی از ویتامین ث، پتاسیم و فیبر باشد. پخت گوجه برای مدت زمان 30 دقیقه و یا بیشتر می‌تواند میزان لیکوپن را افزایش دهد.


ماهی تن: در بین ماهی‌های حاوی امگا 3، ماهی آبهای آزاد بیشترین میزان را دارد. یک وعده از آن حاوی 1.8 گرم از اسید ایکوزاپنتائنوئیک و اسید دکازا هگزانوئیک و از همه مهمتر امگا 3 است و مصرف آن می‌تواند ریسک امراض قلبی و میزان کلسترول بد خون را کاهش دهد و از تصلب شریان‌ها جلوگیری کند.


غلات صبحانه: بتاگلوکان، فیبر حل شدنی موجود در جو، کلسترول‌های موجود در صفرا از بین می‌برد و در نتیجه شما شاهد کاهش میزان آل دی آل در خون خواهید بود. یک فنجان غلات صبحانه حاوی جو می‌تواند 2 تا 3 درصد میزان کلسترول بد را کاهش دهد.

منبع: سلامانه

آشنایی با 10 علامت هشداردهنده حمله قلبی

هر سال تعداد قابل توجهی از مردم در ایالات متحده قربانی حملات قلبی می شوند.

آشنایی با 10 علامت هشداردهنده حمله قلبی

درجات مختلفی از حملات قلبی وجود دارد و قرار نیست همه آنها به مرگ منجر شود. با این حال بیمارانی که یک بار تجربه حمله قلبی را داشته اند، بیشتر در معرض حمله قلبی دوم هستند. خطر این عارضه تنها زمانی کاهش می یابد که افراد اقدامات مناسب پیشگیرانه را به طور کامل آموخته باشند.

آیا نشانه هایی وجود دارد؟

برخی از علائم شایع و آشکار حمله قلبی وجود دارد که ممکن است جزئی و نادیده گرفته شود. قبل از این که بدانید حمله قلبی چه علائمی دارد، باید این سوالات را از خود بپرسید:

آیا سیگار مقصر است؟

در حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد از بیماری های عروق کرونر به علت سیگار کشیدن ایجاد می شود. حتی سیگاری های دست دوم و افراد در معرض دود نیز به همین میزان در معرض حمله قلبی هستند.

آیا سابقه خانوادگی ابتلا به حمله قلبی موثر است؟

بله. اگر شما سابقه خانوادگی ابتلا به این عارضه را دارید، بیشتر در معرض خطر هستید. حدود ۲۵ گونه ژن کشف شده، با حملات قلبی در ارتباط است.

حمله قلبی با سایر مشکلات سلامت ارتباط دارد؟

این عارضه با دیابت، مشکلات فشار خون، چاقی و کلسترول بالا در ارتباط مستقیم است.

آیا جنسیت در ابتلا به حمله قلبی مهم است؟

مردان در معرض خطر بیشتری نسبت به زنان هستند.

ناگفته نماند که برخی از عوامل خطر ابتلا به حمله قلبی را می توان کنترل کرد اگرچه برخی دیگر غیر قابل دستکاری هستند. با این حال اقدامات پیشگیرانه در بهبود سلامت عمومی بدن و پیشگیری از حمله قلبی بی تاثیر نیست.

علائم حمله قلبی که نباید نادیده گرفته شوند

سوزش سر دل و مشکلات دستگاه گوارش: سوزش سر دل یک اختلال گوارشی است که می تواند ناشی از ریفلاکس معده به مری باشد. این عارضه به طور معمول در کسانی که بلافاصله بعد از صرف غذا دراز می کشند اتفاق می افتد و می تواند منجر به درد معده و استفراغ شود. البته سوزش سر دل همراه با درد شدید در قفسه سینه می تواند نشان دهنده خطر حمله قلبی باشد. برخی افراد در قسمت بالای شکم احساس درد می کنند. زنان و افراد مسن بالای ۶۰ سال به احتمال زیاد این علایم را تجربه می کنند بی آن که بدانند این علایم با بیماری های قلبی مرتبط است. البته اغلب موارد درد شکم و حالت تهوع با حمله قلبی ارتباط ندارد و در صورتی نگران کننده است که ناگهانی و بدون دلیل ظاهر شود.

درد در قسمت چپ بدن: این یکی از علائم کلاسیک حمله قلبی است. یک فرد ممکن است درد در قسمت چپ بدن را تجربه کند و ممکن است آن را با درد عضلانی اشتباه بگیرد و در نتیجه این درد نادیده گرفته شود. بنابراین در صورتی که فرد درد در قسمت چپ بخصوص دست چپ را حس کرد، یک احتمال قوی برای حمله قلبی است. بهترین راه برای جلوگیری از هر گونه عواقب شدید، درمان فوری و اخذ خدمات پزشکی است.

خستگی سریع: در صورتی که فرد خیلی زود احساس خستگی کند ممکن است در معرض خطر حمله قلبی باشد. سعی کنید نوع خستگی خود و چگونگی آن را تجزیه و تحلیل کنید؛ مثلا بررسی کنید که خستگی شما ناشی از فعالیت های روزمره مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله، دویدن و ... و یا این که خود به خود حادث شده است. این تجزیه و تحلیل ها به کاهش شانس ابتلا به حمله قلبی در صورتی که شما در معرض خطر باشید، کمک می کند. در این مورد می توانید از پزشک تان مشاوره بگیرید. منظور از خستگی مفرط، خستگی است که مانع از بلند شدن فرد از رختخواب می شود. اگر فرد فعالی هستید و ناگهانی دچار خستگی مفرط شده اید، این علامت را نادیده نگیرید.

سرفه غیر قابل توقف: این یکی از نشانه های متداول حمله قلبی است. در موارد شدید، سرفه خونی نیز مشاهده می شود. علائم عمومی حمله قلبی مرتبط با سرفه شامل مخاط سفید مایل به صورتی است که در نتیجه نشت خون در ریه ها بروز کرده است.

تعریق غیر معمول: عرق کردن بسیار طبیعی است اما تا زمانی که ناشی از ورزش و آب و هوای گرم باشد. برخی از افراد به طور کلی مقدار زیادی از مایعات بدن خود را از طریق تعریق از دست می دهند. با این حال اگر فردی تجربه تعریق سرد بدون هیچ دلیل آشکاری را داشته باشد، یک وضعیت نگران کننده است و باید اقدامات فوری و معاینات اضطراری برای پیشگیری از عواقب شدید در نظر گرفته شود.

درد فک و گلو درد: بی حسی در شانه و دست نشانه حمله قلبی است اما بیشتر مردم این نوع علایم را تجربه نمی کنند. به جای آن در قسمت گردن یا شانه یا از فک به بالا تا ناحیه گوش درد دارند. برخی نیز از درد بین استخوان کتف شاکی هستند. از آن جا که این درد موقتی است اغلب به فراموشی سپرده می شود.

سرگیجه: نرسیدن خون کافی به قلب یعنی نرسیدن اکسیژن کافی به قلب که این امر باعث کمبود نفس و سرگیجه می شود. این سرگیجه اغلب با درد قلسه سینه و نفس نفس زدن همراه است. همه این علائم به اندازه کافی برای این که بیمار سریعا به پزشک مراجعه کند، هشدار دهنده هستند.

تورم اندام: هنگامی که عضله قلب درست عمل نمی کند، فضولات از طریق خون از بافت ها حمل نمی شود و در نتیجه باعث ورم می شود. ورم ابتدا در کف پا و قوزک آغاز می شود. علاوه بر آن هنگامی که خون کافی به بافت ها نمی رسد، درد ایجاد می شود.

ضربان قلب: یک ضربان قلب پایدار نشانه ای از قلب سالم است. اما ضربان قلب بدون دلیل می تواند نشانه ای از خطر حمله قلبی باشد. در این مواقع احساسی که به فرد دست می دهد، این است که گویی با سرعت دویده است. برخی این حالت را با حمله عصبی اشتباه می کنند. اگر بدون آن که کار سنگینی انجام داده اید دچار ضربان تند و نامنظم قلب شده اید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

خر و پف: خر و پف بلند نیز نشانه ای جدی از خطر حمله قلبی است. افرادی که از ناراحتی های قلبی رنج می برند، برای کنترل سطح خر و پف شبانه می توانند از یک ناظر خارجی کمک بگیرند.

علایم حمله قلبی در زنان را می شناسید؟


منبع سلامت نیوز