پس از خوردن نوشابه رژیمی چه اتفاقی می افتد

پس از خوردن نوشابه رژیمی چه اتفاقی می افتد؟

پژوهش های انجام شده نشان می دهد برخلاف تصور عموم،‌ نوشابه رژیمی سالم تر از نوشابه‌ معمولی نیست؛‌ حتی اگر این نوع نوشیدنی‌‌ یک بار در هفته مصرف شود.

به گزارش نبض مابه نقل از همشهری، پژوهش های انجام شده نشان می دهد برخلاف تصور  عموم،‌ نوشابه رژیمی یا دایت سالم تر از نوشابه‌ معمولی نیست؛‌ حتی اگر این نوع نوشیدنی‌‌ یک بار در هفته مصرف شود. مصرف نوشابه رژیمی مشکلاتی مانند مشکلات قلبی و عروقی،‌ مشکلات مغزی،‌ دیابت نوع دوم یا دیابت ناشی از اضافه وزن،‌ سندرم اختلال متابولیکی و فشار خون بالا را به دنبال دارد. همه این بیماری ها را به اضافه وزن ناشی از نوشیدن این نوشابه اضافه کنید. معمولا در روز هایی از هفته مانند مهمانی یا تعطیلات نیز مصرف این نوع نوشیدنی ها افزایش می یابد.

دقایق اول مصرف نوشابه رژیمی

اسید فسفوریک موجود در نوشابه به مینای دندان آسیب می‌رساند. شیرین‌کننده مصنوعی موجود در این نوشابه یعنی آسپارتام به فضای دندانی آسیب می‌رساند. آسپارتام به گیرنده‌های چشایی آسیب رسانده و باعث می‌شود این گیرنده‌ها فقط به وجود این نوع قند حساس باشند. درواقع سطح بالاتری از نیاز به قند را در حس چشایی زبان ایجاد می‌کنند.

دقیقه بیستم نوشیدن نوشابه رژیمی

همه نوشابه‌ ها به دلیل تحریک غیرعادی ترشح انسولین در خون،‌ نیاز کاذب به مصرف مواد غذایی چرب را در بدن ایجاد می‌ کنند. ‌اما احساس نیاز به مصرف موادغذایی چرب بعد از نوشیدن نوشابه دایت یا نوشابه رژیمی چند برابر است. به دنبال ایجاد این نیاز خطر ابتلا به دیابت نوع دوم یا دیابت ناشی از چاقی،‌ فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی افزایش می‌ یابد. از سوی دیگر تحقیقات نشان می‌ دهد خطر ابتلا به سندرم متابولیک یا اختلال در سوخت و ساز بدن در افرادی که علاوه بر نوشیدنی دایت از انواع دیگر نوشابه‌ نیز استفاده می‌کنند،‌ دو برابر بیشتر است. علاوه بر این که خطر ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماری‌ های قلبی- عروقی نیز در این افراد بیشتر گزارش شده است.

دقیقه چهلم  مصرف نوشابه رژیمی

دریافت همزمان آسپارتام و کافئین زمینه‌ساز اعتیاد به این دو ترکیب است. شباهت اعتیاد به این دو ماده شبیه اعتیاد به کوکائین است. اکزیتوتوکسین‌ ها یا ترکیبات موجود در کوکائین مغز را به دریافت بیشتر ترکیب‌ های اعتیاد آور تحریک می کنند. این تاثیر دقیقا مانند تاثیر کافئین و آسپارتام یا قند مصنوعی موجود در نوشابه رژیمی است.

یک ساعت بعد

بعد از نوشیدن نوشابه رژیمی معمولا احساس خوبی خواهید داشت،‌ به ویژه وقتی آن را با فست‌فود میل می کنید. شاید برای تان اتفاق افتاده باشد که بعد از نوشیدن نوشابه خودتان،‌ دوست دارید لبی به نوشابه‌ همسر یا خواهر و برادرتان بزنید. می دانید چرا؟‌ نوشیدن این نوشابه نیاز به دریافت خوراکی های شیرین را در شما افزایش داده است.

علاوه براین که بعد از حدود یک تا یک و نیم ساعت بعد از نوشیدن این نوع نوشابه دل تان می خواهد همان ساندویچ هنوز در بشقاب تان بود و می توانستید چند گاز به آن بزنید. این هم همان حس کاذب گرسنگی بعد از نوشیدن نوشابه های رژیمی است. نکته اینجاست که مساله به ایجاد این احساس های کاذب مضر ختم نمی شود. نوشیدن این نوشابه جایگزین نوشیدن بسیاری از نوشیدنی های سالم مانند آب میوه،‌ شیر،‌ آب و… می شود. به این ترتیب در جذب املاح مفید که می توانند از طریق نوشیدن این نوشیدنی ها به بدن برسند هم اختلال و به دنبال آن کمبود ایجاد خواهد شد.

نوشابه رژیمی نه تنها باعث رفع تشنگی نمی شوند بلکه به دلیل قند و کافئین شان تشنگی را تشدید می کنند. کاهش ذخایر آبی مفید بدن باعث ایجاد اختلال در عملکرد مغز شده و باعث گیجی، اختلال در تمرکز،‌ ضعف حافظه و تحریک پذیری می شود. این داستان با مصرف هر یک عدد نوشابه‌ رژیمی یا زیر و باز هم ادامه خواهد داشت.

ما ایرانی ها سالانه ۳ میلیارد لیتر نوشابه می نوشیم. به این ترتیب هر ایرانی در سال ۴۲ لیتر نوشابه می نوشد. اما نکته مهم تر اینکه طی ۱۵ سال  اخیر مصرف نوشابه در کشور ما ۱۵ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که سرانه مصرف لبنیات طی بیست سال گذشته فقط یک دهم درصد افزایش نشان می دهد.

سرانه مصرف نوشابه در جهان ۱۰ لیتر است. با این حساب ما ایرانی ها ۴ برابر میانگین جهانی و یک چهارم یک فرد آمریکایی، نوشابه مصرف می کنیم!

براساس آمار، سرانه مصرف نوشابه در آمریکا بالاترین میزان در بین تمام ملت هاست. به این ترتیب که مصرف سال گذشته میلادی یعنی ۲۰۱۵ در این کشور سرانه مصرف، ۱۵ هزار و ۳۰۷ لیتر گزارش شده است.  پس از این کشور نیز کشور هایی مانند  آر‌ژانتین و مکزیک قرار دارند.

برای محافظت از کبد این نوشیدنی ها را بنوشید

طبق نتایج یک تحقیق جدید، نوشیدن منظم قهوه یا چای گیاهی ممکن است به پیشگیری از بیماری کبد مزمن کمک کند.

به گزارش بهداشت نیوز، محققان در هلند دریافته اند این نوشیدنی های محبوب به پیشگیری از فیبروز کبدی یا سفتی و زخم ناشی از التهاب مزمن کمک می کند.


دکتر لوئیز آلفرینک، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه اراسموس روتردام، در این باره می گوید: «در طول دهه های گذشته ما به تدریج به سوی عادات ناسالم زندگی از جمله سبک زندگی بی تحرک، کاهش فعالیت فیزیکی و مصرف "رژیم غذایی شاد" منحرف شده ایم.»


رژیم غذایی شاد که به رژیم غذایی غربی معروف است، مملو از مواد قندی و غذاهای فرآوری شده فاقد مواد مغذی است. به گفته آلفرینک این شیوه ناسالم تغذیه در بروز اپیدمی چاقی و افزایش بیماری کبدچرب غیرالکلی نقش دارد.


محققان در این مطالعه، داده های بیش از ۲۴۰۰ فرد هلندی ۴۵ سال به بالا را که مبتلا به کبد چرب نبودند بررسی کردند. همچنین آنها پرسشنامه ای در مورد مصرف قهوه و چای تکمیل کردند.


شرکت کنندگان براساس میزان مصرف قهوه و چای به سه گروه تقسیم شدند. آنها دریافتند افرادی که غالبا قهوه می نوشیدند به شکل قابل توجهی با ریسک پایین سفتی و زخم کمتر کبدی بدون توجه به سبک زندگی و محیط مواجه بودند.


در مجموع مشخص شد نوشیدن مکرر چای و قهوه تاثیر حفاظتی بر کبد دارد.


منبع: مهر

ایرانی‌ها سلاح‌ها و لباس‌های سعودی‌ها را گرفته و آن‌ها را لخت به‌خانه بر‌می‌گردانند

ایرانی ها ابایی از جنگیدن ندارند وهیچ بعید نیست همه سلاح هایی که سعودی ها از دیگر کشورها خریداری کرده‌اند را به علاوه لباس هایشان را از آنها بگیرند و لخت به خانه‌شان برگردانند.ایران و عربستان ایرانی‌ها سلاح‌ها و لباس‌های سعودی‌ها را گرفته و آن‌ها را لخت به‌خانه بر‌می‌گردانند

 ایران و عربستان ایرانی‌ها سلاح‌ها و لباس‌های سعودی‌ها را گرفته و آن‌ها را لخت به‌خانه بر‌می‌گردانند

به این مطلب امتیاز دهید92%8%

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، خبرگزاری اسپوتنیک در یادداشتی با عنوان «آیا ایران با عربستان وارد جنگ خواهد شد؟» نوشت:

 

فروش صدها میلیارد دلار اسلحه به عربستان سعودی قطعا این کشور را بیش از پیش تشویق می‌کند که جسارت حمله به ایران را پیدا کند مخصوصا که اخیرا کنگره ایالات متحده هم طرح ممنوعیت فروش سلاح های پیشرفته و ممنوعه به عربستان را رد کرده.

 

نویسنده این مقاله در ادامه نوشت: اما این ماجرا مرا به یاد ماجرایی در بچگی انداخت که خیلی با این شرایط همخوانی دارد.


زمانی دوستی داشتیم که البته هنوز هم با هم دوست هستیم، از خانواده بسیار متمولی بود و اکثر بچه های محل اوضاع مالی شان به این دوستمان نمی رسید.


در آن زمان بچه ها اکثرا در کوچه بازی می کردند نه در خانه وپشت کامپیوتر.


خانواده این دوستمان برای اینکه وی با بچه های دیگر در کوچه بازی نکند برایش انواع و اقسام وسایل بازی گران قیمت و کامپیوتری را تهیه می کردند تا وی در خانه بنشیند و وقتی هم بیرون می رفت فقط برای شرکت در کلاس های خصوصی از خانه بیرون می رفت، چون خوب برای خانواده اش بسیار ثقیل بود که بچه شان در کوچه با بچه های دیگر بازی کند.


در حالی که ما نمی دانستیم اصلا چیزی به نام کلاس های رزمی خصوصی وجود دارد این دوستمان در انواع و اقسام کلاس های رزمی ثبت نام می کرد و در آن زمان انواع و اقسام دستگاه های مرتبط با کلاس های رزمی را نیز خانواده اش برایش خریداری کرده بودند.

ما نانچیکو را فقط در فیلم های بروسلی دیده بودیم در حالی که وی گران ترین نانچیکوهای وقت را در اختیار داشت.


یک بار این دوستمان به سرش زد و دیدیم لباس کاراته پوشیده و شمشیر به کمر بسته و نانچیکو به دست آمد میان ما وبا ادعای اینکه کاراته بلد است ومسلح می باشد و از همه قویتر است ما همه باید از او اطاعت کنیم و در قبالش تعظیم کنیم از ما خواست که در قبالش تعظیم کنیم.


خلاصه سرتان را درد نیارم یک فصل کتک مفصل خورد و بعد چند نانچیکو و شمشیر و… حتی لباس کاراته اش را از او گرفتیم و فرستادیمش خانه.


حدود سی و چند سال از ماجرا می گذرد اما چند روز پیش در یکی از گروه های اجتماعی با هم گپ می زدیم و تعریف می کرد که این ماجرا هنوز از یادش نرفته.


ماجرای عربستان سعودی نیز چیزی شبیه این دوستمان می باشد.


شاهزاده های ثروت مند سعودی با باور اینکه خرید انواع و اقسام سلاح ها و شرکت در کلاس های آموزشی آمریکایی و غربی می تواند امنیت آنها را تامین کند باور دارند که می توانند اراده خود را بر دیگر همسایگان خود در منطقه تحمیل کنند، ولی هنوز پایشان را در کوچه و خیابان های واقعی منطقه نگذاشته اند تا متوجه شوند شاهکار کنند می توانند وقتی به خانه بر می گردند چیزی بر تن داشته باشند.


جنگ یمن نشان داد که سعودی ها آنقدر ناتوان هستند که از پس فقیر ترین کشور عرب نیز بر نمی آیند و مجبور می باشند سرتاسر جهان را بگردند تا مزدور پیدا کنند به جای آنها در یمن بجنگند چون خودشان توان مقابله با پا برهنه های یمنی را ندارند.

ایرانی ها در مقابل نشان دادند که از جنگ هیچ ابایی ندارند و در جنگ تحمیلی بر علیه ایران با خون خود پیشرفته ترین سلاح های دشمن را از کار انداختند.


در سوریه و عراق ایرانی ها توانمندی خود را به نمایش گذاشته اند.


بر این اساس می توان گفت اگر بحث جنگ در میان باشد ایرانی ها ابایی از جنگیدن ندارند وهیچ بعید نیست همه سلاح هایی که سعودی ها از دیگر کشورها خریداری کرده اند را به علاوه لباس هایشان را از آنها بگیرند و لخت به خانه برشان گردانند.


اما به هر حال جنگ به همه آسیب می زند و همه از جنگ متضرر می شوند و ایرانی ها طی چندین قرن نشان دادند که هیچ وقت به دنبال جنگ نیستند اما اگر دشمن سراغشان بیاید از سرزمین خود دفاع می کنند.


طبق آماری که اخیرا توسط بانک جهانی منتشر شده ذخایر ارزی عربستان سعودی از 790 ملیارد دلار قبل از شروع جنگ یمن به حدود چهارصد ملیارد دلار در پایان سال میلادی گذشته کاهش یافته.


با توجه به خرید های سرسام آوری که عربستان سعودی طی امسال از ایالات متحده انجام داده و با توجه به شرایط داخلی اقتصادی عربستان سعودی که به دلیل مشکلات مالی اقدام به تحمیل مالیات بر مردم خود نموده می توان توقع داشت ادامه روند فعلی منجر به تخلیه کامل خزانه عربستان سعودی طی دو سه سال آینده گردد و اگر این روند ادامه یابد عربستان مهمترین سلاح خود یعنی پول را از دست خواهد داد.


بدیهی است ایرانی ها تا آن زمان منتظر خواهند ماند تا عربستان سعودی با توجه به شرایط سیاسی داخلی و اقتصادی خود از درون فرو بپاشد و نیاز نباشد که خود مستقیم وارد عمل شوند وبه این دلیل می توان گفت ایرانی ها هیچ وقت به عربستان سعودی حمله نخواهند کرد اما اگر عربستان به ایران حمله کند آنوقت ایرانی ها مجبور خواهند بود از خود دفاع کنند.


پس جنگ میان ایران و عربستان فقط در شرایطی پیش خواهد افتاد که سعودی ها به ایران حمله کنند و تا زمانی که ایرانی ها شرایط دفاعی خود را به گونه ای تقویت کنند که هزینه برای طرف مقابل سنگین باشد ودشمن جسارت حمله را پیدا نکند می توان گفت این حمله اتفاق نخواهد افتاد.

تاثیر صبحانه بر شخصیت

آیا می‌دانید که نوع صبحانه می‌تواند بر شخصیت ما و نحوه رفتارمان با دیگران هم تاثیر بگذارد؟ صبحانه‌های حاوی کربوهیدرات زیاد،‌ هم تحمل‌پذیری ما را کاهش می‌دهند و هم ما را از نظر رفتاری در وضعیت تهاجمی‌تر و پرخاش‌گرانه قرار می‌دهند.

به گزارش «بهداشت نیوز» همه ما می‌دانیم که صبحانه، مهم‌ترین وعده غذایی در طی روز است و نقش حیاتی و مهمی در پایدار نگه داشتن سطح انرژی و قوای تمرکز بر عهده دارد. با این‌حال، ‌یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که صبحانه می‌تواند بر شخصیت ما و نحوه رفتارمان با دیگران هم تاثیر بگذارد. گزارشی از این مطالعه در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.


محققان دانشگاه لوبک آلمان می‌گویند که صبحانه‌های حاوی کربوهیدرات زیاد،‌ هم تحمل‌پذیری ما را کاهش می‌دهند و هم ما را از نظر رفتاری در وضعیت تهاجمی‌تر و پرخاش‌گرانه قرار می‌دهند. آنان در این مطالعه، ویژگی‌های صبحانه ۸۷ نفر را مورد بررسی قرار دادند و بعد از آنان خواستند که در بازی اولتیماتوم (ultimatum game) شرکت کنند. در این بازی، مقداری پول به همسر یا دوست شما داده می‌شود و بعد او باید تصمیم بگیرد که چه مقدار از پول را با شما شریک شود. افرادی که این بازی را می‌پذیرند،‌ درنهایت مقداری پول به دست می‌آورند و افرادی که تمایلی به شرکت در آن نشان نمی‌دهند،‌ هیچ چیزی عایدشان نمی‌شود.


اگرچه در این نظریه بازی همه باید پیشنهاد را قبول کنند (چون پای مقداری پول در میان است)، اما واقعیت چیز دیگری را نمایان می‌کند. یافته‌های محققان نشان می‌دهد ۷۶ درصد از افرادی که صبحانه حاوی کربوهیدرات کم می‌خورند، پیشنهاد این بازی را می‌پذیرند، درحالی که فقط ۴۷ درصد از افرادی که صبحانه حاوی کربوهیدرات زیاد مصرف می‌کنند، به این بازی رضایت می‌دهند. به‌طور کلی افرادی که صبحانه کم‌کربوهیدرات می‌خورند،‌ تمایل دارند که سطح پروتئین مصرفی را افزایش بدهند و خود این تصمیم هم سطح هورمون دوپامین را در بدن بالا می‌برد. نمونه‌های خون نشان می‌دهند که افزایش سطح دوپامین در بدن این افراد، با بروز رفتارهای سخاوتمندانه همبستگی دارد.


علاوه بر این، مصرف کربوهیدرات کمتر در صبحانه می‌تواند عقلانیت را به‌جای پرخاش‌گری بنشاند. مسئولان مطالعه براساس این یافته‌ها مدعی هستند که سطح مواد مغذی موجود در خوراکی‌ها،‌ »شدیدا بر تصمیم‌های اجتماعی ما تاثیر می‌گذارد». آنان می‌گویند: «نتایج ما نقش مواد غذایی را کاملا روشن می‌کنند. ما با این نتایج، چشم‌انداز تازه‌ای به‌سوی مشکلاتی مانند رفتارهای ضداجتماعی و مشکل جهانی فعلی (یعنی فقر تغذیه‌‌ای) باز می‌کنیم».


چطور پیرچشمی را مهار کنید؟

همین که وارد میانسالی می‌شوید، دیگر درست نمی‌توانید کتاب بخوانید، وقتی در تلفن‌ همراه‌تان پیغام دریافت می‌کنید، مدام گوشی را جلو و عقب می‌برید تا شاید بتوانید به وضوح کافی برای خواندن برسید. خب همین علامت‌ها کافی است که شما را به فکر بیندازد که نکند دچار پیرچشمی شده‌اید و باید از عینک‌های مخصوص استفاده کنید! همین‌جاست که با خودتان می‌گویید ای کاش بیشتر حواس‌تان به چشم‌های‌تان بود تا شاید دچار این عارضه نمی‌شدید. ولی آیا اگر حواس‌تان به سلامت چشمان‌تان بود دچار پیرچشمی نمی‌شدید؟ هیچ می‌دانید که دیر یا زود شما به این مشکل دچار خواهید شد؟ دکتر انوشیروان رحیمی، جراح و متخصص چشم در این باره توضیح می‌دهد.


 چطور پیرچشمی را مهار کنید؟

دیر یا زود یقه‌تان را می‌گیرد!


پیرچشمی عارضه اجتناب‌ناپذیری است که ناگزیر همه افراد به آن دچار می‌شوند. این عارضه به‌طور معمول از 40‌ سالگی خودش را نشان می‌دهد و علت آن این است که چشم‌ها دچار کاهش تطابق می‌شوند. سن شروع این عارضه در افراد مختلف است و به میزان عیب انکساری چشم آنها بستگی دارد. افرادی که چشم دوربین دارند و عدسی عینکی که استفاده می‌کنند مثبت است، یعنی دور را خوب می‌بینند و برای دیدن نزدیک دچار مشکل هستند، ممکن است زودتر از 40 سالگی و حدودا از 37 سالگی دچار پیرچشمی ‌شوند. اما کسانی که نزدیک‌بین هستند و عدسی عینک‌شان منفی است، یعنی نزدیک را خوب می‌بینند و برای دیدن دور مشکل دارند، معمولا دیرتر دچار این عارضه می‌شوند. در حقیقت تمام افراد به پیرچشمی مبتلا می‌شوند و به‌طور طبیعی، در افراد نرمال بسته به میزان تطابق چشم‌شان این عارضه بروز خواهد کرد. یعنی شروع این عارضه به میزان تطابق چشم افراد و اینکه فرد اختلال عیب انکساری دارد یا نه؟ و اینکه این عیب انکساری نزدیک‌بینی است یا دوربینی، زودتر یا دیرتر خودش را نشان می‌دهد.


ورزش چشم کمک می‌کند؟


خیلی‌ها می‌پرسند آیا با ورزش‌های چشمی می‌توان از این عارضه پیشگیری کرد   در پاسخ به این افراد باید گفت که خیر، تمرین‌های متداول برای تقویت عضلات چشم هیچ تاثیری در پیشگیری از این عارضه ندارد و نمی‌توان از آن خیلی جلوگیری کرد. درواقع پیرچشمی یک پدیده سنی است و با بالا رفتن سن، لاجرم این اتفاق رخ می‌دهد. هر چند که زمان آن، همان‌طور که گفته شد به میزان تطابق چشمی افراد بستگی دارد.گاهی اوقات کسانی که عیوب انکساری چشم خود را با عمل لیزیک یا لازیک برطرف کرده‌اند، تصور می‌کنند پیرچشمی سراغ آنها نمی‌آید، اما باید گفت عمل جراحی چشم، عیب بینایی را برطرف کرده و فرد تازه به شرایط طبیعی دید می‌رسد. بنابراین مانند تمام افرادی که دید نرمال دارند بعد از رسیدن به 40‌ سالگی، پدیده پیرچشمی سراغش می‌آید.


چطور درمانش کنیم؟


بهترین راه مقابله و حل اختلال پیرچشمی، استفاده از عینک نزدیک‌بینی است. هرچند که به‌تازگی برای برطرف کردن این عارضه از جراحی‌های مختلف مانند جراحی با لیزر استفاده شده، اما تاکنون هیچ‌کدام از این عمل‌ها به شکل صددرصدی موفقیت‌آمیز نبوده است، یعنی برخی افراد بعد از انجام عمل جراحی بهبود یافته و بعضی دیگر تغییری احساس نکرده‌اند. درواقع تا امروز روش جراحی‌‌ که هم جراح از آن رضایت داشته باشد و هم بیمار راضی باشد، تائید نشده است. از این ‌رو بهترین راه برطرف کردن این مشکل، استفاده از عینک است. بنابراین باتوجه به اینکه پیرچشمی با عینک قابل اصلاح است، زندگی فرد را دچار اختلال نمی‌کند.کسانی که دچار پیرچشمی هستند ناچارند برای مطالعه، خیاطی، پاک کردن برنج، نقاشی و سایر ظریف‌کاری‌ها از عینک استفاده کنند. لازم است بدانید استفاده از عینک‌های نزدیک‌بینی فقط برای مطالعه و کارهایی از این ‌دست ضروری است و برای دیدن دور باید این عینک‌ها را از چشم بردارید، شاید دیده باشید افراد مسنی که دچار پیرچشمی هستند عینک خود را نوک بینی قرار می‌دهند تا بتوانند هم به‌راحتی مطالعه کرده و هم از بالای عینک فاصله دور را ببینند. درواقع کسانی که پیرچشمی دارند بعد از انجام مطالعه یا کارهای ظریفی که احتیاج به دید نزدیک دارد دیگر به عینک نیاز ندارند و می‌توانند آن را از روی چشم خود برداشته و کنار بگذارند.


چه زمانی درمانش کنیم؟


اگر فرض کنیم فردی در 40‌ سالگی دچار پیرچشمی شده است و با عینک شماره نیم مشکلش حل می‌شود؛ هر چه سن او بالاتر می‌رود به ‌مرور این عارضه هم رشد می‌کند و ممکن است یک سال بعد مشکل او با عینک نمره یک برطرف شود. سرعت رشد پیرچشمی تا 45 سالگی نسبتا زیاد است و از این سن تا 50 سالگی کمی از سرعت پیشرفت آن کاسته می‌شود.


بعد از 50 سالگی این روند آهسته‌تر شده و در 60 سالگی متوقف می‌شود.


لازم به ذکر است‌ سرعت رشد این عارضه در افراد مختلف، متفاوت است و این موضوع هم بستگی به میزان تطابق چشم آنها دارد. درواقع این موضوع به فیزیولوژی چشم افراد بستگی دارد. در خیلی از افراد روند رشد این عارضه بسیار کند است و می‌توانند تطابق چشم خود را حفظ کنند. یعنی هستند کسانی که تا 50 سالگی به‌راحتی می‌توانند مطالعه کنند. اما برخی هم حتی قبل از 40 سالگی دچار این بیماری شده، ضمن اینکه روند رشد پیرچشمی در آنها سرعت بیشتری هم دارد.


اگر آب مروارید سراغ‌تان آمده؟


کسانی که دچار آب‌مروارید هستند، لازم است برای برطرف کردن آن تحت عمل جراحی قرار گیرند. حین این عمل جراحی، پزشک معالج داخل چشم بیمار لنز (لنز داخل چشمی) می‌گذارد. این لنزها برای دیدن دور تنظیم شده است و افرادی که آب‌مروارید چشم خود را عمل می‌کنند لازم است برای دیدن نزدیک از عینک استفاده کنند. منتها به‌تازگی لنزهای چند کانونه در دسترس قرار گرفته که هم دید دور و هم خط واسط و نزدیک را اصلاح می‌کنند که در عمل‌های آب‌مروارید از آنها استفاده می‌شود. اما همان‌طور که پیش از این گفته شد احتمال اصلاح پیرچشمی توسط این لنزها هم تقریبا 50 درصد است، چون طی عمل‌های انجام شده مشخص شده این لنزها در برخی افراد به‌خوبی پاسخ داده و مشکل دید آنها را حل کرده است و در دید برخی دیگر هیچ تاثیری ایجاد نمی‌کند و آنها برای حل مشکلات بینایی خود مانند پیرچشمی باید از عینک استفاده کنند.


این علامت را جدی بگیرید


یکی از علائم آن، این است که فرد هنگام مطالعه‌های طولانی‌مدت دچار سردرد می‌شود. خستگی چشم‌ها هنگام مطالعه، شکایت از سرگیجه و کنتراست کم‌ موقع مطالعه و نیاز به نور مستقیم و روشن هنگام خواندن از‌جمله دیگر علائم بروز پیرچشمی است.


منبع: سیب سبز