کدام تخم مرغ سالم تر است؛ پوسته سفید یا قهوه ای


تخم مرغ ها مثل دیگر مواد غذایی تنوع زیادی دارند. شاید برای شما این سوال به وجود بیاید که در بین تخم مرغ های رسمی رایج کدامیک سالم تر هستند.

تخم مرغ های سفید و قهوه ای به جز تفاوت در رنگ شان هیچ تفاوت دیگری ندارند. تخم مرغ های قهوه ای از مرغ های با لاله گوش قرمز و تخم مرغ های سفید از مرغ هایی با لاله گوش سفید به دست می آیند.

تخم مرغ

آیا تخم مرغ های قهوه ای سالم ترند؟

رنگ تخم مرغ به هیچ عنوان بیانگر کیفیت آن نمی باشد. نه تخم مرغ قهوه ای سالم تر از سفید است و نه بر عکس!

چرا تخم مرغ های قهوه ای گران تر هستند؟

علت گرانتر بودن تخم مرغ های قهوه ای سالم تر بودن آن ها نیست. بلکه از آن جایی که از مرغ هایی که بزرگ تر هستند و نیاز به غذای بیشتری دارند تولید می شوند بنابراین برای جبران غذای آن ها تخم شان گرانتر شده است.

چرا طعم تخم مرغ های قهوه ای بهتر است؟

علت این است که مرغ هایی با لاله گوش قرمز تغذیه بهتری دارند. تغذیه خوب مرغ تاثیر زیادی بر روی طعم و مزه تخم مرغ دارد. به همین دلیل زرده تخم مرغ های قهوه ای پر رنگ تر و طعم بهتری نیز دارد.

چرا پوسته تخم مرغ های قهوه ای ضخیم تر است؟

اینطور نیست! پوسته تخم مرغ های سفید و قهوه ای از نظر ضخامت یکسان هستند. مرغ های پیرتر تخم مرغ هایی با پوسته نازک تر نسبت به مرغ های جوان تر تولید می کنند.

از مصرف این گونه تخم مرغ ها صرفنظر کنید:

از آن جایی که قیمت چربی و پروتئین های حیوانی بالاست و برای تولید کنندگان صرفه اقتصادی ندارد بنابراین برخی مرغ ها فقط با مواد غذایی گیاهی مانند ذرت و سویا تغذیه می شوند. این در صورتی است که مرغ حیوانی گیاهخوار نیست. بنابراین تخم مرغ این دسته از مرغ ها ارزش غذایی پایینی دارد.

برخی تولید کنندگان برای تغذیه امگا ۳ به مرغ ها می دهند. این امگا ۳ کمترین سودی برای بدن شما ندارد چرا که اینگونه مرغ ها با ضعیف ترین مواد غذایی حاوی امگا ۳ تغذیه می شوند. همچنین این دسته از مرغ ها بسیار سریع تر از سایر مرغان از بین می روند.

تعداد زیادی از مرغ هایی که در یک فضای کوچک پرورش می یابند دارای تغذیه نامناسب و ضعیف و استرس و بیماری هستند. بنابراین تخم این گونه مرغ ها فاقد ارزش غذایی چندانی است.

Group of chickens on a field of grass.

این تخم مرغ ها را بخورید:

مرغ هایی که در مزرعه چرانده می شوند تخم مرغ های سالم تری دارند. براساس گزارش سازمان کشاورزی ایالات متحده اینگونه تخم مرغ ها ۲ برابر امگا۳، ۳ برابر ویتامین E، ۷ برابر بتاکاروتنو ۱٫۵ برابر ویتامین A بیشتری نسبت به باقی تخم مرغ ها دارند.

همچنین ۳۳ درصد کلسترول کمتر و ۲۵ درصد چربی های اشباع کمتر نیز دارند.

زرده این گونه تخم مرغ ها رنگی تر و حاوی مواد مغذی است و سفیده آن ها دارای بیشتر پروتئین ها می باشد.

تخم مرغ را اینگونه مصرف کنید:

پختن تخم مرغ خواص و آنتی اکسیدان های آن را تا حد زیادی از بین می برد. برای بهره بردن از خواص غذایی تخم مرغ آن را خام مصرف کنید و یا اینکه خیلی خیلی کم آن را بپزید. پختن آبپز و املت و نیمرو کردن و پختن با مایکروویو کمترین خواص را برای بدن دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.